In een brief aan de Tweede Kamer zet staatssecretaris Wiebes van Financiën uiteen hoe hij gekomen is tot de in de derde nota van wijziging van het Belastingplan 2015 opgenomen wijzigingen in de autobelastingen.

Brief Staatssecretaris van Financiën, 3 november 2014, nr. IZV/2014/ U547

De voor 2016 geldende regeling is tot stand gekomen na overleg binnen de coalitie en met een brede coalitie van autobranche, natuur en milieuorganisaties, VNO-NCW/MKB Nederland en ANWB. Deze variant past binnen de budgettaire randvoorwaarden, ligt in lijn met de ambities van het Energieakkoord en is uitvoerbaar door de Belastingdienst. Deze variant is neergelegd in de derde nota van wijziging. Hierin wordt voor elektrische auto's een hele en voor semi-elektrische auto's een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voorgesteld, in combinatie met een bijtelling voor het privégebruik van de zakelijke auto van 4% voor nulemissie-auto's en 15% voor semi-elektrische auto's. De toename van de bijtellingspercentages voor de leaserijder is gemitigeerd. Daarnaast bevat het voorstel maatregelen betreffende de auto's met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gram/km. Verder wordt een verhoging van de drie hoogste schijven in de BPM voorgesteld. Het voorstel geldt, voor wat betreft het percentage van de bijtelling en de wijzigingen in de tarieven in de BPM, alleen voor de auto's die in 2016 nieuw worden aangeschaft.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Inkomstenbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

Dossiers: Prinsjesdag 2014

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 5 november

1

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen