Staatssecretaris De Vries van Financiën informeert de Tweede Kamer over de planning voor het verstrekken van de ouderdossiers in het kader van de hersteloperatie toeslagen. Zij gaat hierbij in op de verbeteringen in het informatieverstrekkingproces aan de ouders, de maatregelen om de verstrekking van dossiers te versnellen, en de prioritering van dossiers die noodzakelijk zijn voor juridische procedures.

Het ouderdossier, ontwikkeld in samenwerking met de ouders en advocaten, bevat alle relevante documenten voor elke fase van het herstelproces. In 2023 zijn achterstanden in het verstrekken van hersteldossiers ingelopen en zijn 5366 dossiers verstrekt. Voor 2024 is de doelstelling om minimaal 7.000 ouderdossiers te verstrekken. De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) heeft om dit te realiseren meerdere maatregelen genomen zoals het opschalen van personele capaciteit, het centraliseren van het proces en het automatiseren van het samenstellen van dossiers. De prioriteit ligt bij dossiers die noodzakelijk zijn voor bezwaarprocedures, verzoeken om aanvullende schade, en urgente behandelingen. De volgorde van verstrekking wordt beïnvloed door diverse factoren zoals de snelheid van bezwaarafhandeling en de vraag naar ouderdossiers in de integrale beoordeling (IB). De staatssecretaris zal de Tweede Kamer blijven informeren via voortgangsrapportages.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 25 april

Informatiesoort: VN Vandaag

287

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen