De wens dat het verdrag aan de uitdrukkelijke goedkeuring van de Staten-Generaal wordt onderworpen kan uiterlijk op 20 oktober 2012 te kennen worden gegeven. De voorgestelde wijziging in het verdrag houdt in dat de huidige bepaling in het verdrag met betrekking tot internationale uitwisseling van gegevens wordt vervangen door een bepaling die is gebaseerd op de meest recente OESO-standaard uit het OESO-modelverdrag 2008.
Inhoudsopgave van deze editie
Gerelateerde artikelen
Tweede Kamer akkoord met goedkeuringswetsvoorstel Verdrag San Marino-Curaçao
De Tweede Kamer heeft op 12 juni 2025 het goedkeuringswetsvoorstel van het belastingverdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden, ten behoeve van Curaçao en San Marino als hamerstuk afgedaan.
Compensatie Duitse belasting correct vastgesteld
Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat de compensatie van Duitse belasting correct is vastgesteld en dat er geen tekortkoming in de zorgplicht van de inspecteur is.
Werkzaamheden op schip voldoen niet aan toewijzingsregel uit OESO-modelverdrag: heffingsrecht Nederland
Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat Nederland exclusief heffingsrecht heeft over de inkomsten van X uit de dienstbetrekking bij een Zwitsers bedrijf in 2015, 2017 en 2018. X maakt niet aannemelijk dat de inkomsten verband houden met commercieel vervoer van personen en goederen.
Gezamenlijke reactie Beneluxlanden op aanbeveling Benelux Parlement over grensoverschrijdend telewerk
Het Benelux Parlement heeft in de plenaire zitting van 21 en 22 maart 2025 unaniem een aanbeveling aangenomen over het wegnemen van fiscale belemmeringen voor grensoverschrijdend telewerk. Staatssecretaris Van Oostenbruggen van Financiën schrijft aan de Tweede Kamer dat hij met de Beneluxlanden in overleg is over een gezamenlijk antwoord.
Braziliaans IoNE kwalificeert als dividend: recht op tax sparing credit van 25%
Hof Den Haag oordeelt dat de IoNE-uitkeringen vallen onder de ‘inkomsten uit aandelen’ van art. 10 lid 3 Belastingverdrag NL-Brazilië. De tax sparing credit bedraagt dan 25%. Van ‘inkomsten uit andere vennootschappelijke rechten’ uit art. 10 lid 3 Belastingverdrag is geen sprake.
Kennisgroep: geen ab-heffing mogelijk binnen Verdrag NL-België over fictief regulier ab-voordeel
Nederland mag niet op grond van het belastingverdrag Nederland-België heffen over het fictief regulier ab-voordeel ex art. 4.13 lid 1 onderdeel f Wet IB 2001 juncto art. 7.5 lid 1 Wet IB 2001. Dit volgt uit een standpunt van de Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag.
Loon over opgebouwde verlofdagen telt mee voor voorkoming dubbele belasting
Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat het loon over opgebouwde verlofdagen meetelt voor de aftrek ter voorkoming van dubbele belasting.
Geen volledige voorkoming dubbele belasting door werkzaamheden buiten Irak
Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat X geen recht heeft op volledige voorkoming van dubbele belasting voor zijn salaris, omdat hij ook buiten Irak werkzaamheden heeft verricht.
Heffingsbevoegdheid Nederland over AOW-uitkering niet beperkt door belastingverdrag
Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat Nederland heffingsbevoegd is over de AOW-uitkering van X, die zijn woonplaats heeft in Thailand.