Met deze brief informeren zij de Tweede Kamer over de door hen beoogde zorgvuldigheid en gefaseerde aanpak van de ontvlechting waartoe is besloten.
De drie dienstonderdelen van het ministerie van Financiën kennen eigen maatschappelijke doelen, hebben elk eigen inhoudelijke en maatschappelijke uitdagingen en vergen dan ook een eigen aanpak. De ontvlechting van de drie dienstonderdelen zorgt verder ook nog voor een kortere lijn tussen de werkvloer en het topmanagement. Dat leidt tot een betere en snellere communicatie van medewerkers naar de manager, wat weer ten dienste staat van het doel om tot een betere dienstverlening voor burgers en bedrijven te komen.
Door de ontvlechting kan de Belastingdienst zich meer richten op haar primaire taak: de heffing, controle en inning van rijksbelastingen en de bijdragen zorgverzekeringswet, premies volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen. Een goed bereikbare Belastingtelefoon blijft een integraal onderdeel van de strategie. Dit zal de naleving bevorderen en ingrepen achteraf minder nodig maken.
Bij Toeslagen staat directe inkomensondersteuning aan de burger centraal. Als feiten en omstandigheden daarom vragen moeten burgers kunnen rekenen op meer persoonlijke dienstverlening en waar nodig ook maatwerk.
De Douane heeft geheel andere doelstellingen dan de Belastingdienst en Toeslagen. Door de ontvlechting ontstaat er een zelfstandig directoraat-generaal, dat nog gerichter kan werken aan de maatschappelijke opgave en uitdagingen van de Douane.
De komende maanden willen de beide bewindslieden verdere stappen zetten in de realisatie van de ontvlechting.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingrecht algemeen, Douane, Toeslagen en zorgverzekeringswet
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 16 juli