De staatssecretarissen van Financiën hebben de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van de vormgeving van de inspectie belastingen, toeslagen en douane die op dit moment wordt opgericht.

Er komt een nieuwe inspectie op de domeinen van de belastingen, toeslagen en douane. Er is al een kwartiermaker voor deze nieuwe inspectie aangesteld. De kwartiermaker voor deze inspectie belastingen, toeslagen en douane (IBTD) heeft gerapporteerd over de voortgang. In deze notitie over de voortgang doet de kwartiermaker een aantal voorstellen voor de borging van de onafhankelijkheid van de IBTD en de vormgeving van de contacten tussen IBTD en Tweede Kamer. Het streven is om eind oktober/begin november 2021 het concept voor een ministeriële regeling over de bevoegdheden en de werkwijze van de IBTD aan de Tweede Kamer te zenden.

De IBTD houdt toezicht op de Belastingdienst, Toeslagen en Douane. De kwaliteit van uitvoering richting burger en bedrijf staat daarbij centraal. De inspectie signaleert als de uitvoering van wet- en regelgeving in conflict dreigt te komen met de beginselen van behoorlijk bestuur. Ze kijkt ook naar de gevolgen van wetgeving, politieke besluiten en rechtspraak voor de uitvoering.

De kwartiermaker werkt via drie parallelle sporen aan de oprichting van de IBTD: een juridisch spoor, een inhoudelijk spoor en een bedrijfsvoeringsspoor.

De kwartiermaker streeft ernaar de juridische vormgeving van de IBTD per 1 januari 2022 af te ronden. Het borgen van de onafhankelijkheid vormt de rode draad bij de juridische vormgeving van de IBTD.

Centraal in de risicoanalyse voor de IBTD staat de kwaliteit van de dienstverlening vanuit het perspectief van burgers en bedrijven. De risicoanalyse en het werkprogramma voor 2022 zullen vooral worden gebaseerd op input vanuit partijen die veel zicht hebben op de onderwerpen waar mensen en bedrijven in de praktijk tegenaan lopen, zoals de Nationale ombudsman, Nibud, sociaal raadslieden en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Ter voorbereiding van de risicoanalyse en het werkprogramma voor 2023 wil de kwartiermaker een aanpak uitwerken waarbij de IBTD zelf continu in contact staat met de samenleving. Dit zou in de vorm van panels of burgerberaden kunnen. De kwartiermaker gaat ook aan de slag met het instellen van een adviescommissie voor de IBTD, bestaande uit mensen met ervaring in de toezichtwereld en de fiscaliteit en (vertegenwoordigers van) belastingbetalers, toeslagenontvangers en het bedrijfsleven. Deze commissie kan onder meer met de IBTD meedenken over haar werkprogramma.

De kwartiermaker streeft ernaar per 1 januari 2022 een organisatie te hebben staan met de mensen en de faciliteiten die nodig zijn om het werkprogramma voor 2022 te realiseren en de IBTD waar nodig verder vorm te geven en te verfijnen voor haar werk in de jaren daarna.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 14 september

9

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen