De Staatssecretaris heeft antwoord gegeven op vragen vanuit de Tweede Kamer over de aangiftecampagne van de Belastingdienst en de werkwijze van de Belastingtelefoon tijdens de aangiftecampagne (zie V-N 2018/12.8, TaxVisions editie 9 maart 2018).

Onderwerpen waarbij burgers relatief veel fouten maken bij de aangifte zijn: echtscheiding en eigen woning, afkoop lijfrente, fiscaal partnerschap en onjuiste verdeling en restant persoonsgebonden aftrek. De staatssecretaris zet in op specialisatie van medewerkers van de Belastingtelefoon. Dit geldt zowel de eerste lijn als in de tweede lijn. Hiervoor zijn meer fiscaal geschoolde medewerkers nodig. Er is al geëxperimenteerd met specialisatie en herinrichting van de eerste lijn bij het thema ‘nabestaanden en schenken’. Er wordt geoefend met de thema’s eigen woning, zorgkosten en giften. In de toekomst worden Toeslagen en Auto op deze manier ingericht.

Een groep van 28.000 belastingplichtigen kreeg in 2017 niet vóór 1 juli bericht naar aanleiding van de aangifte. Het gaat met name om Belgische grensarbeiders, kwalificerende buitenlandse belastingplichtigen en posten waarbij fraude wordt vermoed.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Bronbelasting, Belastingrecht algemeen

Editie: 13 juni

1

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen