Het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland is in de afgelopen tien jaar met 62 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) die in het kader van Internationale Vrouwendag zijn gepubliceerd.
Op dit moment zijn er 715.383 vrouwelijke ondernemers. In 2013 waren dat er nog 441.734. Het aandeel vrouwen op het totale aantal ondernemers stijgt wel minder hard, 34 procent op het totale aantal ondernemers in 2013 en 37 procent op het totale aantal ondernemers in 2022.
De meeste vrouwelijke ondernemers zijn volgens de KvK te vinden in de zakelijke dienstverlening (24 procent), de gezondheidszorg (19 procent) en in de persoonlijke dienstverlening, zoals schoonheidsspecialistes en kappers (12 procent).
“Nog steeds is het beeld dat vrouwelijke ondernemers vooral werkzaam zijn in de sector persoonlijke dienstverlening, maar dat moeten we toch echt nuanceren,” aldus dr. Josette Dijkhuizen, die gespecialiseerd is in ondernemersvraagstukken. “Van alle ondernemers in deze sector is weliswaar het overgrote deel vrouw, maar binnen de gehele groep vrouwelijke ondernemers is maar 12 procent in deze sector actief.”
Ook het aantal vrouwelijke franchisenemers stijgt flink. Recent werd duidelijk dat Bagels & Beans aan kop gaat in het vrouwelijk ondernemerschap. Binnen de formule is meer dan de helft van de franchiseondernemers vrouw, net als twee derde van de directie.
Bron: Kamer van Koophandel/Nu.nl