Al decennialang zien grote bedrijven kans om hun prijzen te verhogen en daarmee hun winsten te vergroten. Consumenten zijn de dupe van dit sluipende proces en mededingingsautoriteiten kunnen niet ingrijpen.
Dat zegt Paul de Bijl, hoofdeconoom van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), tegen De Telegraaf. Volgens hem is er sprake van "sluipenderwijs toenemende marktmacht" van grote bedrijven. Daardoor zijn winstmarges toegenomen, zo blijkt uit internationaal onderzoek. "Er is geen reden te veronderstellen dat dit niet in Nederland zou spelen."
Dit sluipende proces van groeiende marktmacht is "een blinde vlek" in het concurrentiebeleid in Nederland, zegt De Bijl. "Als er sprake zou zijn van graaiflatie dan kunnen wij dat niet oplossen, behalve als het in strijd is met de Mededingingswet."
De ACM pleit bij het ministerie van Economische Zaken voor "nieuwe instrumenten", zo bevestigt de woordvoerder tegen de krant. "Voor verminderde concurrentie door sluipende concentratie zouden we graag de bevoegdheid krijgen om in een sector marktonderzoek te doen en dan eventueel maatregelen te kunnen nemen om de concurrentie te verbeteren."
Bron: Telegraaf
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Fiscaal ondernemingsrecht