Het inkomen van accountants gaat in ijltempo omlaag. Dat kopte het financieele dagblad deze week. De daling wordt vooral veroorzaakt door de verslechterde marktsituatie. Ook de Rabobank verwacht in de jongste editie van de uitgave 'Cijfers & Trends' een aanhoudende druk op de tarieven en marges in de branche.

Het partnerinkomen bij de Big Four-kantoren (KPMG, Deloitte, Ernst & Young en PricewaterhouseCoopers) daalt volgens het financieele dagblad in rap tempo. Dat blijkt volgens de krant uit de laatste jaarverslagen. Zo vertoonde de partnerbeloning bij PWC een daling van 34% ten opzichte van het boekjaar 2007-2008. Bij Ernst & Young en Deloitte is sprake van een vergelijkbare ontwikkeling. KPMG komt pas eind van dit jaar met zijn jaarverslag. Gebaseerd op het jaarverslag van 2010-2011 signaleert de krant ook bij KPMG dezelfde trend als bij de andere drie.

Als reden voor de daling noemt de krant de verslechterde marktsituatie. 'Klanten zijn terughoudend met opdrachten en bedingen lagere tarieven. Omdat partners eigenaar zijn van de kantoren is hun inkomen afhankelijk van de winstontwikkeling'.

Ook de Rabobank signaleert in de onlangs gepubliceerde editie van 'Cijfers & Trends' voor de accountancy sector een aanhoudende prijsdruk. Deze wordt veroorzaakt door meer kritische klanten en meer transparantie. Klanten zijn door de recessie prijsbewuster geworden, waardoor accountants meer moeten leveren tegen gelijkblijvende of zelfs dalende prijzen. 'Met name de omzet op de auditdiensten staat onder druk, aangezien dit steeds meer als een commodity wordt gezien. De prijs voor adviesdiensten is nog redelijk stabiel', zo stelt de bank.

De afgelopen twee jaar zijn de omzetten in de branche gedaald. De bank verwacht voor 2012 opnieuw een omzetdaling van zo'n 1-2% en voor 2013 een stabiele tot lichte daling (0% - minus 1%).

Naast alle bedreigingen ziet de bank ook kansen. 'Er liggen kansen om relaties meer te adviseren bij strategische vraagstukken. Uiteraard is advisering op financieel vlak van belang. De klant vraagt echter om meer toegevoegde waarde'. Ook innovatie is volgens de bank een belangrijk middel om de groei een nieuwe impuls te geven. 'Dit helpt kantoren om in nieuwe marktsegmenten toe te treden en het ontwikkelen van nieuwe diensten. De sleutel tot de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten ligt bij hoog gekwalificeerd personeel en een goed kennissysteem. Ook door de ontwikkeling van nieuwe ICT-toepassingen kan efficiënter worden gewerkt en meer inzage worden gekregen in de financials van een bedrijf.'

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Kantoren

3

Gerelateerde artikelen