Plannen van de Europese Unie om een start te maken met de belasting op vervuilende vliegtuigbrandstoffen zijn in een impasse geraakt nu de 27 lidstaten niet tot overeenstemming kunnen komen over het goedkoper maken van groene brandstoffen en het duurder maken van fossiele brandstoffen.

De Europese Unie wil een minimumbelastingtarief heffen voor kerosine die in tien jaar tijd stapsgewijs moet worden verhoogd. Het pakket aan belastingmaatregelen zorgt er ook voor dat allerlei vrijstellingen en verlaagde tarieven voor fossiele brandstoffen vervallen. Duurzame vliegtuigbrandstoffen zouden juist een belastingvrijstelling van tien jaar krijgen om het gebruik ervan te stimuleren. De commissie maakt een uitzondering voor onder meer zakenjets en vrachtvliegtuigen.

De luchtvaartindustrie is mordicus tegen een kerosinebelasting terwijl milieugroepen vinden dat de maatregelen niet ver genoeg gaan. De belasting zou dit jaar moeten worden ingevoerd maar een deal is nog steeds niet in zicht. Bij Europese belastingen is immers unanieme goedkeuring nodig van alle EU-landen wat het extra gecompliceerd maakt.

"We verwachten niet dat de afstanden tussen landen tijdens het Spaanse voorzitterschap zullen worden opgelost", zei een diplomaat uit een EU-land, verwijzend naar Madrid dat tot het einde van het jaar het EU-voorzitterschap bekleedt.

Bron: Reuters

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Milieuheffingen, Europees belastingrecht

85

Gerelateerde artikelen