EY Nederland realiseerde het afgelopen boekjaar, dat liep van 1 juli 2015 tot en met 30 juni 2016, een omzet van € 727 miljoen (€ 710 miljoen vorig boekjaar), een stijging van 2%. De omzet van de Tax service line steeg met € 2 miljoen naar € 255 miljoen.
Verplichte kantoorrotatie en hogere investeringen in kwaliteit drukten het resultaat met 8% tot € 135 miljoen. Dit is te lezen in het geïntegreerde jaarverslag dat de onderneming vandaag publiceert.
 
De kantoorrotatie heeft geleid tot een evenwichtigere cliëntenportefeuille van EY over de verschillende marktsectoren. EY is afgeroteerd op langlopende audit en non-audit cliënten en EY is gestart met de werkzaamheden voor nieuwe audit en non-audit cliënten. In dat opzicht was er sprake van een transitiejaar dat de omzetgroei onder druk zette.
 
Door een forse toename van het aantal medewerkers en hogere investeringen in kwaliteit van dienstverlening en processen, opleiding, technologie en vernieuwing van werkplekken stegen de operationele kosten met 5%.
 
Trends en marktontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op. Om aan deze veranderingen en de daarmee samenhangende vraagstukken van cliënten tegemoet te komen, heeft EY verder veel tijd en middelen geïnvesteerd in innovatie en versterking van haar dienstverlening.
 
De integratie van data analytics speelt daarin een belangrijke rol. Zo rolde Assurance EY Canvas, Helix en Atlas uit - tools ter verbetering van de auditkwaliteit, ontwikkelde Tax de VPB Analytics tool en lanceerde Advisory een geïntegreerde data analytics aanpak om het innovatieproces bij cliënten te versnellen.
 
EYnovation, onze specifieke dienstverlening aan start-ups en scale-ups, werd landelijk uitgerold en Innovate EY werd gelanceerd om innovatie door eigen mensen gestructureerd vorm te geven.
 
Gedurende het afgelopen boekjaar nam EY drie bedrijven over ter verbreding van haar dienstverlening: Integrc (SAP governance, risk en compliance), i3 (business intelligence, big data en predictive analytics) en Montesquieu (finance en risk management). Recentelijk en na afsluiting van het boekjaar nam EY ook OC&C Strategy Consultants Benelux over en versterkte hierdoor haar strategie adviespraktijk.
 
In het afgelopen boekjaar nam EY ruim 1.100 nieuwe medewerkers in dienst. Het aantal medewerkers bedroeg per einde van het boekjaar 4.284, waarvan 246 partners (vorig jaar 3.958 medewerkers, 233 partners).
 
Alle service lines realiseerden een omzetstijging. Zo zag Assurance, de grootste service line, de omzet stijgen met € 6 miljoen tot € 303 miljoen. Verdere kwaliteitsverbeteringen hadden net als vorig jaar de hoogste prioriteit en hierdoor besteedde EY per opdracht meer uren naast de eerder genoemde investeringen in digitalisering en data analytics. Onder invloed van de verplichte kantoorrotatie kostten offertetrajecten en de transitie naar nieuwe klanten extra tijd en middelen en drukten zwaar op het resultaat.
 
De omzet van de Tax service line steeg met € 2 miljoen naar € 255 miljoen. Als gevolg van de verplichte kantoorrotatie moest de belastingpraktijk afscheid nemen van langlopende opdrachten en cliënten, echter dit verlies werd gecompenseerd door diverse nieuwe opdrachten en nieuwe dienstverlening.
 
De groei is voor een belangrijk deel te danken aan dienstverlening op het gebied van Transaction Tax en Human Capital, welke laatste groep dit jaar werd samengevoegd met een onderdeel van de Advisory service line, waardoor cliënten met internationale vraagstukken op het gebied van arbeidsmobiliteit nog beter kunnen worden bediend. Ook de strategische alliantie met Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen kende een stabiele omzet.
 
Advisory heeft door de kantoorrotatie en de daarmee samenhangende onafhankelijkheidsvereisten net als Tax afscheid moeten nemen van veel langlopende relaties. Toch realiseerde deze service line een fractionele omzetstijging en kwam daarmee uit op een omzet van € 98 miljoen. Groei is vooral gerealiseerd op de expertisegebieden van cyber security, data analytics en robotics. Advisory introduceerde ook nieuwe en verder ontwikkelde dienstverlening op het gebied van enterprise intelligence en digitale technologieën.
 
Transaction Advisory Services (TAS) kijkt terug op een stabiel jaar. De omzet steeg met € 2 miljoen naar € 39 miljoen. De markt van fusie en overname trok aan dankzij herstel van de West-Europese economie, lage rentetarieven en de toegenomen interesse van private equity huizen.
 
Jaarverslag EY
 
 

Bron: EY

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Kantoren

0

Gerelateerde artikelen