De Belastingdienst biedt een overgangsperiode aan als ondernemers opbellen en vertellen dat zij nog geen eHerkenning hebben of anderszins problemen ondervinden bij het indienen van hun btw-aangifte. Dan verschaft de dienst weer toegang tot het oude btw-portaal. Daarna volgt een brief waarin de ondernemer erop wordt gewezen dat hij eHerkenning moet aanschaffen. Dat meldt het FD.
Na 31 januari jl. is het oude ondernemersportaal op de website van de Belastingdienst niet meer beschikbaar. De btw-aangifte is sindsdien alleen nog mogelijk via Mijn Belastingdienst Zakelijk waarvoor ondernemers eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 3 nodig hebben. Voor eHerkenning moeten ondernemers kosten maken. De goedkoopste variant wordt vergoed door de fiscus. Ook is het mogelijk om de aangifte in te dienen via administratiesoftware of een fiscaal dienstverlener. Eenmanszaken zijn uitgezonderd van deze verplichting en kunnen op Mijn Belastingdienst Zakelijk via Digid hun aangiften blijven indienen.
Volgens de fiscus wordt momenteel toegang verschaft tot het oude btw-portaal als ondernemers problemen ondervinden met eHerkenning. In februari oordeelde een rechter dat wettelijke grondslag voor de verplichting van het betaalde portaal ontbreekt. Later dit jaar treedt naar verwachting de nieuwe Wet digitale overheid in werking, die een wettelijke grondslag biedt voor het verplichten van eHerkenning.
Bron: FD
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Omzetbelasting