Het aantal klachten over bankzaken bij het financiële klachteninstituut Kifid nam in 2022 evenals in 2021 toe. Daarentegen daalde het aantal hypotheekklachten in het afgelopen jaar. Ook het aantal klachten over schadeverzekeringen nam net als in 2021 af. Dat schrijft het klachteninstituut in het jaarverslag over 2022.

In 2022 heeft het Kifid in totaal 3.020 klachten van consumenten over hun financiële dienstverlener inhoudelijk behandeld. Hiervan is bijna de helft, 1.469 klachten, opgelost met inzet van bemiddeling of schikking. In 1.164 klachtzaken is een uitspraak gedaan. In 250 klachtzaken is de consument deels of geheel in het gelijk gesteld; in 914 klachtzaken was de klacht van de consument ongegrond.

Het Kifid behandelde ruim 400 kredietregistratieklachten (BKR) in 2022, het eerste volledig jaar dat mensen met deze klachten bij Kifid terecht konden. Bijna de helft van deze BKR-klachten wist Kifid met bemiddeling op te lossen. In ruim 200 klachtzaken over kredietregistraties is een uitspraak gedaan en in een kwart daarvan kreeg de consument gelijk.

Daarnaast meldt het klachteninstituut in zijn jaarverslag bij klachten van consumenten over frauderegistraties dat financiële dienstverleners de maximale registratieduur van acht jaar steeds vaker als standaard beschouwen. In een principiële uitspraak afgelopen jaar bepaalde de geschillencommissie van het Kifid dat financiële dienstverleners bij registratie in waarschuwingsregisters de teller voortaan op nul moeten zetten en vanaf daar gemotiveerd een of meer jaren kunnen toevoegen.

Verder zag het Kifid de nodige klachten over de manier waarop banken het wettelijk verplichte klantenonderzoek uitvoeren. Banken moeten dit doen vanwege de antitwitwaswet (Wwft). Tegelijkertijd geldt ook de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) om consumenten te beschermen. De Commissie van Beroep heeft begin 2023 een streep gezet door de uitspraak van de Geschillencommissie. Financiële dienstverleners mogen voor het verplichte klantenonderzoek een onbewerkte kopie van een identiteitsbewijs opvragen en zijn verplicht om de gegevens verkregen voor het klantenonderzoek onbewerkt te bewaren.

In de kwestie rondom variabele rente op doorlopende kredieten deden zich afgelopen jaar nieuwe vraagstukken voor. Zoals de vraag of de kredietverstrekker in de berekening van de compensatie ook het zogenoemde rente-over-rente effect moet meenemen. Ja, zo heeft de Commissie van Beroep geoordeeld.

Het complete jaarverslag van het Kifid is te raadplegen op de website van het klachteninstituut.

Bron: Kifid

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Financiële administratie

15

Gerelateerde artikelen