Het door TNO ongeschikt bevonden Carbontaxmodel blijft nog zeker twee jaar in gebruik. Dat schrijft staatssecretaris Vijlbrief aan de Tweede kamer naar aanleiding van de door de Algemene Rekenkamer toegezonden brief over fiscale stimulering van elektrische auto’s.
Het kabinet werkt aan een nieuw en breed gedragen autowagenparkmodel in eigendom van de Staat. De opdracht voor de ontwikkeling van dit nieuwe model zal openbaar worden aanbesteed. Het nieuwe autowagenparkmodel moet de vervanger worden van het in het verleden veelbesproken Carbontaxmodel, zie onder andere ook V-N Vandaag 2019/778 en dit nieuwsbericht op TaxLive. Het Carbontaxmodel wordt gebruikt voor de doorrekening van de voorstellen voor fiscale stimulering van emissievrije auto’s en voor het Klimaatakkoord.
De voorbereidingen voor de aanbestedingsprocedure zijn inmiddels gestart. De aanbesteding zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 in de markt gezet worden. De verwachting is dat de totale aanbestedingsprocedure en de ontwikkeling van het nieuwe autowagenparkmodel circa twee jaar in beslag zullen nemen. Het duurt dus nog zeker twee jaar voor het ongeschikt gebleken Carbontaxmodel wordt vervangen.
Om de onzekerheden over de uitkomsten van het Carbontaxmodel weg te nemen is met het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en Revnext, het bedrijf dat het Carbontaxmodel heeft ontwikkeld, afgesproken dat medewerkers van het PBL bij toekomstige berekeningen met het model de ruimte van Revnext krijgen om in sessies mee te kijken in het model, de aannames en berekeningen.
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen