TNO heeft op vragen van Follow the Money geantwoord dat het Carbontax-model voor de doorrekening van de groei van het gebruik van elektrische auto’s ongeschikt is voor de toekomst.
TNO geeft aan dat op de lange termijn de groei van het gebruik van elektrische auto’s met name moet komen van nieuwe en tweedehands voertuigen van particulieren of van particulieren die gebruik maken van private lease. Om deze ontwikkeling goed te kunnen nabootsen, is ontwikkeling van nieuwe instrumentarium noodzakelijk. De geldigheid van het Carbontax-model is beperkt tot de korte termijn en tot het marktsegment waarin de laatste jaren elektrische voertuigen in grote getalen zijn aangeschaft, namelijk de leasemarkt.
Ook voor het Klimaatakkoord is accurate instrumentarium nodig, aangezien het kabinet tot 2030 ruim 12 miljard euro wil uitgeven aan de fiscale stimulering van elektrische auto’s.
Het Carbontax-model is niet alleen onbetrouwbaar gebleken, getuige de ruim 100% overschrijving in 2018, maar het is ook nog eens ongeschikt voor de toekomst.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangegeven dat experts zich nog buigen over de vraag of het Carbontax-model houdbaar is.
Bron: Follow the Money
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen