Bijna negen jaar lang konden mensen met vragen over hun pensioen en andere geldzaken terecht bij de vrijwilligers van Kandoor. Maar deze zomer stopt het platform, net nu de grootste pensioenhervorming ooit van start gaat en Nederlanders daar nauwelijks iets over blijken te weten. Dat schrijft de Volkskrant.
Op een doorsnee doordeweekse avond, als Bob Bevelanders (72) aandacht afdwaalt van de televisie, pakt hij dikwijls zijn iPad om vanuit zijn luie stoel de tijd de doden met vrijwilligerswerk. Hij kijkt of er nog vragen zijn binnengekomen, bijvoorbeeld van mensen die van hem willen weten hoe vervroegd pensioen werkt, of wat het aflossen van een hypotheek inhoudt.
Bevelander is al ruim vijf jaar aangesloten bij Kandoor, een onlinevraagbaak waar mensen terechtkunnen met vragen over pensioenzaken, schulden en allerlei andere financiële kwesties. Kandoor wordt veel geraadpleegd: volgens de website worden er meer dan 1,5 miljoen vragen per jaar gesteld. Een groot deel daarvan wordt opgevangen door een chatbot, de zogenoemde Kanbot, maar soms is er een persoonlijke benadering nodig en komen mensen met vragen terecht bij een team van onafhankelijke vrijwilligers.
Bron: Volkskrant
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Pensioenen