Zzp’ers hebben de prijzen voor diensten en goederen het afgelopen jaar gemiddeld met 7,3 procent verhoogt, blijkt uit onderzoek onder 12.000 Nederlandse zzp’ers, uitgevoerd door het softwarebedrijf Tellow. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kondigde deze week aan dat goederen en diensten in Nederland 11,6 procent duurder zijn geworden. In 2022 hebben zzp’ers daardoor relatief lagere winsten moeten noteren.
In 2023 verwachten economen verdere prijsstijgingen, maar wel minder dan vorig jaar. Zonder verdere prijsverhogingen zal de winst voor zzp’ers verder afnemen, zo concluderen de onderzoekers.
Thomas Vles, CEO van Tellow: "Om te voorkomen dat deze belangrijke groep ondernemers niet dubbel geraakt wordt, is het belangrijk dat ze hun prijzen verhogen in lijn met de inflatie. Wij vermoeden dat ze het vanwege de economische onzekerheid nu niet durven."
Het onderzoek is ook uitgevoerd bij ruim 100.000 bedrijven in andere Europese landen. De trend van het achterblijven van prijzen op de inflatie speelt ook in die landen.
Bron: Tellow
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Fiscaal ondernemingsrecht