Vliegreizigers zijn vanaf januari fors meer geld kwijt voor een ticket. Het kabinet schroeft de vliegbelasting volgend jaar met ruim twee tientjes per ticket op, naar bijna 30 euro. Dat is ruim drieënhalf keer zoveel als de taks die passagiers nu moeten betalen, schrijft De Telegraaf.
Het is een gevolg van vergroenende afspraken die de regeringspartijen in hun coalitieakkoord hebben gemaakt. Zij kwamen overeen dat de vliegbelasting honderden miljoenen extra moest opleveren. Nu is ook duidelijk wat dat voor passagiers van Nederlandse luchthavens betekent. Zij moeten na de jaarwisseling volgens ingewijden 28,58 euro belasting per ticket gaan betalen, ten opzichte van de huidige 7,95 euro.
De Britse prijsvechter easyJet, een van de grootste gebruikers van luchthaven Schiphol, zet vraagtekens bij de hogere vliegbelasting die het kabinet wil invoeren. Volgens de maatschappij wordt de sector met de belasting niet gestimuleerd om verder te verduurzamen. EasyJet legt uit dat transferpassagiers worden uitgesloten van de maatregel. Daarmee komt de rekening volledig op het bordje van de Nederlandse consument te liggen. Buitenlandse reizigers worden beschermd. Zij bezoeken Nederland dan wel niet, maar dragen wel degelijk significant bij aan de CO2-uitstoot, aldus easyJet.
Verder legt easyJet uit dat duurzaam vliegen met een hoge bezettingsgraad door de regeling te weinig wordt gestimuleerd. De prijsvechter zegt dat een reiziger die bijvoorbeeld economyclass vliegt naar Madrid, met een geschatte uitstoot van 81 kilogram CO2 niet te vergelijken is met een passagier die businessclass naar Sydney vliegt, goed voor een geschatte uitstoot van 3360 kilogram CO2.
Verder zou minstens 50 procent van de inkomsten van deze belasting moeten worden gebruikt voor het ondersteunen van verduurzamingsinitiatieven in de luchtvaartsector. "Investeringen in nieuwe technologieën zijn namelijk hard nodig om de verduurzaming van de sector te versnellen", aldus easyJet.
Bron: Telegraaf/ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Milieuheffingen