Hoogopgeleide zzp'ers kijken kritischer naar de bedrijven waarvoor zij opdrachten doen. Dankzij het vele thuiswerken tijdens de coronacrisis is hun band met opdrachtgevers minder hecht en de kans dat zij snel opstappen dus groter, meldt het FD.
ABN Amro en adviesbureau Adapt ondervroegen ruim 750 hoogopgeleide zelfstandige professionals die bij grote bedrijven werken, zogeheten zp'ers, over hun drijfveren en manier van werken. Uit de antwoorden blijkt dat zij het steeds belangrijker vinden om te weten wat de 'waarden' van een bedrijf zijn en waar een werkgever 'voor staat'.
Hun wensen komen voor een groot deel overeen met de wensen van voornamelijk jonge werkenden die in loondienst zijn, zegt sectorbankier zakelijke dienstverlening Han Mesters van ABN Amro. Sinds zij tijdens de pandemie thuis moesten gaan werken, hebben zij gemerkt hoe prettig het is om meer autonomie te hebben en om het werk uit te mogen voeren op zelfgekozen tijden en plaatsen. Zij hebben bovendien behoefte aan zingeving in hun werk en eisen vaker maatschappelijke betrokkenheid van hun werkgever, schrijft de krant.
Bron: FD
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Fiscaal ondernemingsrecht