De Nationale ombudsman oordeelt dat de Belastingdienst/Toeslagen ten onrechte de uitbetaling van toeslagen heeft stopgezet.
Belanghebbende, X, vraagt bij de Belastingdienst/Toeslagen kwijtschelding aan voor openstaande schulden. De Belastingdienst wijst het verzoek af, maar deelt mee dat hij gelet op de financiële situatie van X geen invorderingsmaatregelen meer zal nemen. Ook worden de lopende toeslagen niet meer verrekend. Als de uitbetaling van de toeslagen in de maanden augustus en september 2017 uitblijft, dient X een klacht in bij de Belastingdienst/Toeslagen. De Belastingdienst laat weten dat het volledige jaarrecht aan het begin van het jaar is verrekend en dat X haar toeslagen pas vanaf januari 2018 weer zou gaan ontvangen. X dient daarop een klacht in bij de Nationale ombudsman.
De Nationale ombudsman oordeelt dat de Belastingdienst/Toeslagen ten onrechte de uitbetaling van toeslagen heeft stopgezet. De fiscus heeft zijn fout niet hersteld na een klacht van X en vragen van de ombudsman. Nadat de Nationale ombudsman nadere vragen heeft gesteld gaf de Belastingdienst/Toeslagen aan dat er in de situatie van X een fout is gemaakt. De toeslagen van X worden alsnog met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus 2017 weer uitbetaald. De Belastingdienst heeft excuses gemaakt en heeft X een bloemenbon aangeboden. De ombudsman neemt hier met instemming kennis van. De klacht van X is gegrond.
Wetsartikelen:
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet
Instantie: Nationale ombudsman
Editie: 15 juni