De Hoge Raad oordeelt dat het een belemmering is dat voor auto's met WOK-status geen BPM kan worden voldaan vóórdat de essentiële gebreken zijn hersteld. Dit is echter niet disproportioneel. Een binnenlandse auto met essentiële gebreken mag namelijk ook pas weer gebruik maken van de weg als die gebreken zijn hersteld en door dat herstel neemt de handelswaarde van die auto – inclusief de BPM-component – ook weer toe.

X koopt in Duitsland een gebruikte Audi met schade. X wil BPM-aangifte doen, maar een RDW-medewerker weigert het betreffende formulier af te geven vanwege de 'essentiële gebreken'. De auto krijgt namelijk de Wachten op keuren-status (WOK-status). Na herstel doet X alsnog aangifte en hij voldoet € 2388. Volgens de inspecteur kan de BPM-vermindering pas worden vastgesteld als de essentiële gebreken zijn hersteld (art. 8 lid 3 Uitvoeringsregeling BPM 1992, tekst 2016). In geschil is de naheffingsaanslag van € 2827. Volgens Rechtbank Zeeland-West-Brabant is de waardestijging door het herstel van de essentiële gebreken ten onrechte onderworpen aan de heffing. Het is hierdoor namelijk aantrekkelijker om een auto met essentiële gebreken in Nederland te kopen. Wegens onverbindendheid van art. 8 lid 3 Uitv.reg. BPM wordt de aanslag vernietigd. Hof 's-Hertogenbosch bevestigt dat de waardevermeerdering door het herstel van de essentiële gebreken ten onrechte doorwerkt in de uiteindelijk verschuldigde BPM. De Staatssecretaris van Financiën gaat in cassatie.

De Hoge Raad oordeelt dat het een belemmering kan zijn dat voor auto's met WOK-status geen BPM kan worden voldaan vóórdat de essentiële gebreken zijn hersteld. Dit is echter niet disproportioneel. De Wet BPM beoogt namelijk BPM te heffen over auto's die geschikt zijn om te worden toegelaten op de weg in Nederland. Een auto met WOK-status mag niet worden gebruikt en X heeft het in zijn eigen macht om de essentiële gebreken te herstellen. De grensoverschrijdende handel in dergelijke schade-auto's wordt niet beperkt of belemmerd. Een binnenlandse auto met essentiële gebreken mag ook pas weer gebruik maken van de weg als die gebreken zijn hersteld en door dat herstel neemt de handelswaarde van die auto – inclusief de BPM-component – ook weer toe. Het beroep van de Staatssecretaris is gegrond. Conform het standpunt van de inspecteur in eerste aanleg wordt de naheffing verlaagd tot € 2090.

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie 110

Uitvoeringsregeling belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 8

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Instantie: Hoge Raad

Editie: 29 maart

7

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen