Belanghebbende, de heer X, handelt in gebruikte auto's en exploiteert een garage. X koopt in Duitsland van een handelaar een Mercedes-Benz E220 CDI voor € 19.000 zonder btw. De auto is op 18 juni 2012 in Duitsland opgehaald door de vader van X. Kort daarna heeft een potentiële koper de auto voor een proefrit meegenomen vanaf een zaterdagmiddag tot en met de daarop volgende zondag. X doet pas in maart 2013 BPM-aangifte en voldoet € 253. Volgens het taxatierapport is de handelsinkoopwaarde slechts € 1.246 door onder meer schade aan de motor en de versnellingsbak. In geschil is de naheffingsaanslag van € 3.933. Volgens Rechtbank Gelderland is het gebruik van de weg in Nederland op 18 juni 2012 als belastbaar feit aan te merken. Over de andere geschilpunten hoeft dus geen oordeel te worden gegeven. X gaat in hoger beroep. De inspecteur stelt aanvullend dat de proefrit ook een belastbaar feit is.
Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de auto was bestemd voor de verkoop, zodat het gebruik met de handelaarskentekenplaten tijdens de desbetreffende ritten rechtmatig was. De geschilpunten met betrekking tot de aangifte en de naheffing kunnen dus toch gewoon worden behandeld. X maakt met diverse stukken aannemelijk dat er sprake was van schade aan de motor en de versnellingsbak. X maakt de totale herstelkosten van € 17.275 echter niet aannemelijk. X stelt vergeefs dat een deel van die kosten contant is betaald. In goede justitie wordt de schade vastgesteld op € 7.000 (inclusief btw) en de bijbehorende waardevermindering is € 5.000. Ook omdat de registratie pas dertien dagen na de aangifte heeft plaatsgevonden, wordt de naheffing verminderd naar € 2.627. Het hoger beroep van X is deels gegrond.
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 1
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Hof Arnhem-Leeuwarden
Editie: 4 augustus