De handelingsperspectieven zijn gedefinieerd voor verbetering van de dienstverlening op korte, middellange en lange termijn bij de Belastingdienst en Toeslagen. Dat schrijven de Staatssecretarissen van Financiën aan de Tweede Kamer bij het rapport over de tweede fase van het dienstverleningsonderzoek door EY.

Door EY zijn de handelingsperspectieven voor zowel de Belastingdienst als Toeslagen geformuleerd voor de komende drie tot vijf jaar. De handelingsperspectieven zijn opgedeeld in drie clusters. Uitgangspunt daarbij is dat de Belastingdienst en Toeslagen er daadwerkelijk toe moeten overgaan om vanuit het perspectief van burgers, bedrijven en intermediairs te leren denken en handelen.

De Belastingdienst heeft al een aantal stappen gezet voor de verbetering van de dienstverlening, zoals verbeterde bereikbaarheid van balies en uitbreiding van het kennisnetwerk voor maatschappelijk dienstverleners met een forum en een nieuwsvoorziening. Ook zijn pilots gestart met een beperkt vorderingenoverzicht voor de Inkomensheffing (IH) en Zorgverzekeringswet (Zvw), digitale aangifte belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) voor burgers en Instagram om jongeren beter te bereiken.

Om de acties en de transformatie van de dienstverlening op langere termijn te realiseren wordt een kernteam Fundamentele Transformatie Dienstverlening ingericht om slagvaardig te werken aan merkbaar betere dienstverlening voor burgers, bedrijven en intermediairs.

Toeslagen heeft in 2020 gewerkt aan het op sterkte brengen van de organisatie en het formuleren van een koers voor Toeslagen langs drie uitgangspunten: vergroten toekenningszekerheid, meer menselijke maat en adequate handhaving. De eerste verbeteringen zijn ontwikkeld, zoals pilots met persoonlijke begeleiding, de lancering van de Kinderopvangtoeslag-app en een digitale uploadfunctie voor in te sturen documenten voor burgers.

In het eerste kwartaal van 2021 wordt de Tweede Kamer nader geïnformeerd over de aanpak van de transformatie van de dienstverlening voor de Belastingdienst en Toeslagen. Het voornemen bestaat om vertegenwoordigers van burgers, bedrijven en intermediairs te betrekken bij de verdere opvolging van de handelingsperspectieven door middel van panels voor burgers, bedrijven en intermediairs.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 9 december

8

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen