Zowel de Tweede Kamer als de Eerste Kamer hebben eerder gepleit om eigenstandige voorstellen zo veel mogelijk in een afzonderlijk wetsvoorstel op te nemen en om fiscale wetgeving zo veel mogelijk gedurende het jaar te spreiden. In een brief aan de Tweede Kamer doet staatssecretaris Vijlbrief van Financiën enkele suggesties die voor verlichting van de druk op het najaar zouden kunnen zorgen.
Eén van de suggesties is om in het voorjaar ook op hoofdlijnen over de lasten te besluiten. Nu gebeurt dat alleen in de augustusbesluitvorming. Bij een vroegere politieke besluitvorming wordt het voor een deel van de daarin afgesproken fiscale maatregelen wellicht mogelijk om meer structurele fiscale maatregelen op een eerder moment in het jaar bij het parlement in te dienen. De fiscale beleidsagenda wordt uitgebouwd naar de volledige regeerperiode.
Vijlbrief is er ook voorstander van fiscale maatregelen op de formatietafel al te voorzien van een toetsing op uitvoerbaarheid. Gelet op de situatie van de Belastingdienst kunnen ook in de toekomst fiscale maatregelen wellicht beter door een andere uitvoeringsorganisatie dan de Belastingdienst worden uitgevoerd. Voorbeelden zijn de uitvoering van de afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de CO2-heffing.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingrecht algemeen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 20 april
Focus: Focus
Carrousel: Carrousel