Een accupakket dat is opgenomen als voorziening in de laadruimte van een bestelauto telt voor de BPM en de MRB niet mee bij de eis van een vlakke laadvloer en het meten van de laadruimte. Dat heeft de Staatssecretaris van Financiën besloten door wijziging van het kaderbesluit BPM (V-N 2015/65.22) en het kaderbesluit MRB (V-N 2015/65.23).
In beginsel moet de vlakke laadvloer over de gehele breedte en lengte van de laadruimte zijn aangebracht. Als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan is er sprake van een personenauto. Er geldt echter een goedkeuring voor bijvoorbeeld wielkasten, gordelbevestigingspunten, de motor of de brandstoftank. Hieraan wordt nu een accupakket toegevoegd.
De hoogte en de lengte van de laadruimte moeten worden gemeten door middel van de zogenoemde blokmethode. Dat wil zeggen dat de laadruimte in gesloten toestand een denkbeeldig (fiscaal) blok moet kunnen bevatten met afmetingen die voor de betreffende categorie bestelauto gelden. Voortaan blijft het accupakket bij het bepalen van de afmetingen van de laadruimte geheel buiten beschouwing.
De wijzigingen van de kaderbesluiten treden in werking per 10 september 2020.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 10 september