De Hoge Raad oordeelt dat bij het bepalen van de afschrijving met behulp van de taxatiemethode de lagere CO2-uitstoot van de Nederlandse referentieauto niet relevant is.

X doet BPM-aangifte voor een Mercedes-Benz GLA 250 met schade en voldoet € 3.013. De auto is oorspronkelijk afkomstig uit de VS en heeft door de schade de WOK (wachten op keuring)-status. In geschil is de naheffing van € 8.227. Rechtbank Gelderland verlaagt de aanslag tot € 6.045. Volgens Hof Arnhem-Leeuwarden belet het vertrouwensbeginsel dat de inspecteur op zijn eerdere standpunt terugkomt, zodat de taxatiemethode ondanks de WOK-status toch is toegestaan. De naheffing wordt inclusief een extra leeftijdskorting vastgesteld op € 6.352. X stelt in cassatie dat het hof ten onrechte is uitgegaan van de CO2-uitstoot van 132 gram per km van het Nederlandse referentievoertuig en niet van de werkelijke 220 gram per km. De Hoge Raad oordeelt dat bij het bepalen van de afschrijving met behulp van de taxatiemethode de lagere CO2-uitstoot van de referentieauto niet relevant is. De BPM op het tijdstip waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen, moet dus worden gebaseerd op de werkelijke CO2-uitstoot van 220 gram per km. Het beroep van X is gegrond. Rekening houdend met de niet meer in geschil zijnde taxatiewaarde en het recht op extra leeftijdskorting wordt de aanslag verlaagd tot € 3.606.

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10

Instantie: Hoge Raad

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Editie: 27 december

Informatiesoort: VN Vandaag

Uitsluiting Nieuwsbrief: Uitsluiting Nieuwsbrief

21

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen