De Tweede Kamer heeft op 12 april 2016 het wetsvoorstel uitwerking Autobrief II (34391) aangenomen. Hierbij nam de Tweede Kamer twee amendementen en twee moties aan.

De amendementen betreffen de volgende wijzigingen:

  • •.

    Met ingang van 2017 vervalt de milieugerelateerde korting voor auto's met een CO2-uitstoot van hoger dan 0 gram per kilometer, maar niet hoger dan 50 gram per kilometer (PHEV's). Het gaat om de korting op het algemene bijtellingspercentage van 5%-punt in 2017 en 3%-punt in 2018. Voor PHEV's blijft de motorrijtuigenbelasting voor de jaren 2019 en 2020 de helft van het reguliere tarief bedragen in plaats van dat dit tarief wordt verhoogd naar een driekwarttarief.

  • •.

    De dieseltoeslag in de Wet BPM 1992 deelt niet mee in de verlaging die is voorzien voor de BPM in de jaren 2017 tot en met 2020. De opbrengsten worden aangewend om de BPM-tarieven in deze jaren verder te verlagen.

In de moties wordt de regering verzocht: om

  • •.

    De opbrengst van de vanaf 2019 geldende nieuwe dieseltoeslag in de motorrijtuigenbelasting terug te sluizen voor verdere generieke verlaging van de motorrijtuigenbelasting bij het Belastingplan 2017.

  • •.

    een opkoopregeling uit te werken voor oude dieselbestelauto's die te maken krijgen met de mrb-toeslag en de opbrengsten van de toeslag te bestemmen voor de financiering van de regeling.

[Nieuwsbron][Nieuwsbron][Nieuwsbron][Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 14 april

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen