Ondernemingen die investeren in webwinkels, sociale media of digitale platformen hoeven in Italië geen belasting af te dragen. Zij zien hun winst na belastingen zelfs stijgen. In Duitsland is het fiscaal het minst aantrekkelijk om geld in digitale activiteiten te steken. Nederland behoort tot de middenmoot.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Duitse tak van de accountants- en adviesorganisatie PwC die voor de tweede keer de belastingdruk voor digitale bedrijfsactiviteiten heeft berekend in de EU-landen, Canada, Japan, Noorwegen, de Verenigde Staten en Zwitserland.
De effectieve belastingdruk op digitale bedrijfswinsten in de onderzochte landen varieert van -33,18% in Italië tot 22,19% in Duitsland. Nederland scoort op deze schaal 8,69%, zo meldt het Financieele Dagblad.
Italië dankt zijn hoge klassering mede aan de bijzonder gunstige behandeling van investeringen in digitale bezittingen, de zogeheten hyperaftrek ter hoogte van 150%. Afgezien van de lage winstbelasting is Italië geen aantrekkelijk vestigingsland, merken de onderzoekers op.
Bron: FD