De Belastingdienst heeft naar een groot aantal auto-exporteurs en juridische dienstverleners een brief gestuurd waarin de dienst om aanvullende informatie vraagt over exporttransacties van auto's.
Normaal vragen de autobedrijven de bpm-teruggave aan via een eenvoudige procedure maar nu zijn ze gevraagd om de verkoopfactuur, transportdocumenten, betalingsbewijzen en buitenlandse registratiebewijzen op te sturen. De Belastingdienst wil aan de hand van deze gegevens checken of een auto daadwerkelijk binnen de EU is verkocht en niet - via een Duitse registratie - rechtstreeks naar buiten de EU is verkocht. In dat geval kan er geen bpm teruggevorderd worden. Dat schrijft Automotive Management.
Michel Schaay van het Voertuig Documentatie Centrum: 'De Belastingdienst vraagt papieren op die ze nooit eerder hebben opgevraagd en waarvan niet valt uit te sluiten dat het strijdig is met de huidige wettekst. Maar wij adviseren onze klanten wel om de gevraagde documenten tijdig aan te leveren.' Volgens Schaay is er weinig discussie over tijdelijke Duitse kentekens. 'Daarover is de Belastingdienst twee jaar geleden heel helder geweest, dat is toegestaan.'
Bron: Automotive Management
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen