Consumenten hebben vorig jaar meer geklaagd over financiële diensten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het instituut ontving 4785 nieuwe klachten, 5 procent meer dan een jaar eerder. Veel klachten gingen over het rentetarief op doorlopend krediet, de 'woekerrentes'. Schadeverzekeringen leverden traditioneel het grootste aantal klachten op.

In totaal rondde Kifid de behandeling van 3223 klachten af, wat minder dan een jaar eerder. Daarvan werden er 1481 geschikt of via bemiddeling tot een goed einde gebracht. In 1175 zaken is uitspraak gedaan, waarbij consumenten in bijna 200 zaken geheel of gedeeltelijk gelijk kreeg. In bijna 900 klachtzaken was de klacht van de consument ongegrond.

In de verdeling van behandelde klachten over de verschillende soorten financiële diensten was in 2020 volgens Kifid een lichte verschuiving te zien. Het aandeel klachten over hypotheken nam af van 22 procent tot 16 procent. Het aandeel klachten over bankzaken groeide van 15 procent naar 20 procent.

Figuur: Klachten per dienstverlening

Veel klachten gingen over het rentetarief op doorlopend krediet. De Commissie van Beroep heeft inmiddels uitspraak gedaan in drie beroepsprocedures. De banken ABN AMRO, Santander en Vesting Finance moeten de teveel in rekening gebrachte rente aan consumenten met een doorlopend krediet opnieuw berekenen en terugbetalen.

Kifid noemt klachten over digitale oplichting schrijnend. "Wat hier knelt is dat de klant zélf het geld overmaakt, waardoor er juridisch weinig aan te doen is", aldus het klachteninstituut. Kifid verwacht dat er op dit punt meer regulering komt.

Meer dan 100 klachten gingen over de gewijzigde uitvaartverzekering van Yarden. Het bedrijf besloot in 2019 om zijn uitvaartverzekeringspakket voor 390.000 verzekerden te versoberen, vanwege financiële problemen. Volgens Kifid is voldoende duidelijk gemaakt dat de beperking noodzakelijk was om voldoende financiële buffers voor de toekomst te hebben.

Ondernemers

In 2020 deden zestig kleinzakelijke ondernemers een beroep op Kifid. Kifid heeft drie ondernemersklachten kunnen behandelen. Het merendeel van de ondernemersklachten bleek niet behandelbaar, omdat de klacht niet voldeed aan de voorwaarden voor behandeling door Kifid. Zo is Kifid niet bevoegd om te oordelen over verzekeringsklachten van ondernemers. Evenmin kan Kifid klachten behandelen over een zakelijk krediet dat bij een bank is afgesloten voor 1 juli 2018, of verkregen van een alternatieve financier voor 1 juli 2019.

Het jaarverslag van Kifid is online beschikbaar.

Bron: Kifid

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Financiële administratie

7

Gerelateerde artikelen