Door de invoering van rekeningrijden komen er honderdduizenden auto’s in Nederland bij. De kilometerheffing maakt bolides namelijk een stuk goedkoper voor mensen die weinig rijden. Veelrijders zijn met de taks juist duurder uit: en dan schieten de tarieven na de invoering van rekeningrijden waarschijnlijk ook nog flink omhoog.

Dat blijkt uit een onderzoek van drie bureaus in opdracht van de ministeries van Financiën en Infrastructuur & Waterstaat, meldt De Telegraaf. Het kabinet wil de kilometerheffing in 2030 invoeren. Het doel daarvan is om de inkomsten uit belastingen voor autorijders op peil te houden. Ook moet hun CO2-uitstoot omlaag.

Maar tot minder auto’s zal de invoering van rekeningrijden niet leiden. Sterker nog: onderzoekers verwachten dat het wagenpark juist gaat groeien. Vooral een tweede auto raakt dan in trek. De kilometerteller van zo’n extra ’boodschappenwagen’ loopt namelijk niet zo hard op. "Autobezit wordt goedkoper en autogebruik duurder", concluderen de onderzoekers. Het kan volgens hen leiden tot driehonderdduizend extra wagens in Nederland.

Bron: De Telegraaf

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

43

Gerelateerde artikelen