Dat meldt Volkskrant.nl.
Auto's die in 2014 door de dealers en leasebedrijven zijn aangeschaft worden gewoon doorverkocht als 'nieuwe occasion', maar vallen nog wel vijf jaar lang onder de voordelige fiscale regeling. Deze regeling houdt in dat de autogebruiker slecht 14% van de waarde bij zijn inkomen hoeft op te tellen.
De verkoop van nieuwe auto's wordt voor een groot deel bepaald door de fiscale regels rondom leaseauto's. Omdat deze regels elk jaar veranderen, kan dat de markt enorm verstoren. Dat stellen diverse branchverenigingen.
Woordvoerder Harald Bresser van Rai Vereniging: "De merkentrouw bij de klant is weg. Die komt niet meer voor een merk, een type of een bepaalde kwaliteit, maar vraagt om een auto die in het tarief van 14-procenttarief valt. Als je die als dealer kunt aanbieden, ben je spekkoper."
De Nederlandse fiscale regels rond leaseauto's hebben echter (bijna) geen invloed op de ontwikkeling van specifieke modellen. Experts zeggen dat er wel met een schuin oog naar ons wordt gekeken omdat we zo vooruitstrevend zijn, maar dat de Nederlandse markt te klein is om speciaal voor te produceren.
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen