Mr. dr. G.K. Fibbe - Hybride mismatches onder de ATAD; symptoombestrijding is geen oplossing
Op 12 juli 2016 is het uiteindelijke voorstel voor een Europese antibelastingontwijkingsrichtlijn aangenomen. In de richtlijn is ook een bepaling inzake hybride mismatches opgenomen. Principieel is ervoor gekozen niet de oorzaak van hybride mismatches in de interne markt weg te nemen, maar om slechts enkele symptomen ervan te bestrijden, namelijk dubbele aftrek of aftrek en geen betrekking in de heffing. Om fiscale classificatieconflicten geheel weg te nemen in de interne markt, betoogt de auteur dat een uniforme classificatie is vereist tussen lidstaten door middel van aansluiting bij de fiscale classificatie in het vestigingsland. Nu non-belasting onder de richtlijn reeds in belangrijke mate wordt aangepakt, zal de impact voor het vestigingsklimaat door het geheel afschaffen van mismatches overwegend positieve effecten kennen. Nederland dient in de optiek van de auteur wat dat betreft koploper te zijn in het geheel neutraliseren van hybride mismatches om zodoende te investeren in solide bouwstenen van het Nederlandse vestigingsklimaat.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mevr. dr. mr. N.M.A. van Kreveld - Fiscale regelgeving: van experimenteren tot zeer regelmatig consulteren
De afgelopen jaren heeft het ministerie van Financiën steeds meer aandacht besteed aan wetgevingsconsultatie. Na de discussie omtrent de betrokkenheid van de ING bij de zogenoemde coco-wetgeving heeft minister Dijsselbloem betoogd meer gebruik te willen maken van openbare internetconsultatie. De auteur benadrukt het doel en de noodzaak van het consulteren van fiscale regelgeving en bespreekt het verloop van de consultatie-praktijk de afgelopen jaren. Ook besteedt zij aandacht aan zes verschillende consultatietechnieken, beschrijft zij hun voor- en nadelen en onderzoekt zij in welke situaties deze technieken kunnen worden ingezet om een optimaal consultatieresultaat te behalen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mevr. L.C. van Hulten MSc en mr. dr. W.R. Kooiman - Emigratie door de aanmerkelijkbelanghouder
Een emigrerende aanmerkelijkbelanghouder wordt door de wijzigingen op het gebied van de conserverende aanslag mogelijk met dubbele belastingheffing geconfronteerd. De auteurs dragen een drietal suggesties aan om deze dubbele heffing te voorkomen, dan wel te verminderen. Ook is er aandacht voor een meer fundamentele oplossingsrichting.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Binnenkort in het Weekblad
Hoe aanmerkelijk en duurzaam zijn ‘aanmerkelijk en tevens duurzaam'?
Het Nederlandse bedrijfsleven lijkt inmiddels de recente financiële crisis achter zich te laten en weer de weg naar boven te pakken. Maar menig fiscalist worstelt nog met vraagstukken die voortvloeien uit de crisisjaren, aangezien ze in oude belastingjaren werken. Zo is ‘in fiscalibus' niet alleen de vraag of afwaarderingen mogen of moeten worden genomen nog steeds actueel, maar ook de vraag over het tijdstip waarop die afwaarderingen moeten worden teruggenomen. Kan men wel afwaarderen in een jaar, wanneer gerede verwachtingen over economische indicatoren of interne bedrijfsprognoses aangeven dat een afwaardering binnen afzienbare tijd weer ingelopen wordt? Hoelang moet de donkere wolk boven een waardedaling hangen om een afwaardering te rechtvaardigen of af te dwingen? Is een fiscale afwaardering mogelijk als deze naar verwachting binnen één, twee, vijf of x jaar weer geheel of gedeeltelijk wordt ingelopen? En: moet de afschrijving worden aangepast wanneer de afwaardering min of meer permanent blijkt te zijn? In de rechtspraak en literatuur zien we voor deze thematiek de zinsnede ‘aanmerkelijk en tevens duurzaam' terug. Prof. T.M. Berkhout bespreekt de kwalificaties ‘aanmerkelijk en tevens duurzaam' en voorziet ze van toetsbare criteria.