Op donderdag 27 januari verschijnt nummer 7415. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:
- Prof. dr. L.G.M. Stevens - Fiscale aanloop naar en begeleiding van het Coalitieakkoord Rutte IV
Via twee sporen wordt gewerkt aan een strategie om het ambitieuze, maar soms toch nogal fragmentarisch uitgewerkte Coalitieakkoord Rutte IV fiscaal in te bedden in een coherente beleidsvisie. De bedoeling is de fiscale rechtsstaat bestuurlijk zodanig te versterken dat voldoende draagvlak wordt gecreëerd om de geagendeerde transitieplannen in het Coalitieakkoord Rutte IV te begeleiden. Daarbij wordt verkend hoe met doel voor ogen de bestaande belastingmix en de beginselen voor de verdeling van de belastingdruk zich kunnen ontwikkelen.
Er worden drie opeenvolgende plannen uitgewerkt. Een voorbereidend fiscaal herstelplan moet de complicaties wegens achterstallige onderhoud zo veel mogelijk uit de weg ruimen. Het herstelplan moet de belangrijkste oorzaken van de bestaande maatschappelijke scheefgroei ongedaan maken en de weg effenen voor een vertrouwenwekkend en toekomstbestendig belastingstelsel.
In het daaropvolgende Vereenvoudigingsplan is een aantal mogelijkheden geschetst die ook in het bestaande stelsel al onderwerp hadden kunnen (of moeten) zijn van grootschalige vereenvoudigingsoperaties. Dat deelplan ondersteunt het Coalitieakkoord doordat het zijn slagingskansen verbetert door het een stabiele basis te verschaffen. Het uiteindelijke doel is via het Begeleidingsplan Coalitieakkoord Rutte IV te komen tot een integraal fiscaal hervormingsplan. - Prof. dr. R.H.J.M. Gradus - Aan overheveling van eigen woning naar box 3 kleven forse risico’s
Het voorstel van de DNB om het eigen huis over te hevelen naar box 3 heeft aanzienlijke risico’s. Ouderen en jongeren die nadelen hiervan ondervinden zijn niet de groepen die profiteren van de voorgestelde compensatie. Voorts komt dit voorstel bovenop de maatregelen die sinds 2001 zijn bedoeld om het gebruik van de hypotheekrenteaftrek te beperken. Ook wordt de uitvoering fors gecompliceerd zeker in combinatie met voornemen tot feitelijke rendementen in box 3. - T. Clappers LL.M. en mr. dr. J.J.A.M. Korving - ‘Beschikbaar gesteld voor implementatie’: het begin van de 30-dagentermijn onder DAC6
Intermediairs moeten meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies melden bij de Belastingdienst binnen dertig dagen nadat zij beschikbaar zijn gesteld voor implementatie, gereed zijn voor implementatie of de eerste stap van implementatie is gezet. Indien een melding te laat wordt ingediend kan dit beboet worden met een geldboete van ten hoogste EUR 870.000. Alle reden dus om goed te beoordelen wanneer de dertig-dagen-termijn begint te lopen. In deze bijdrage gaan de auteurs in op die vraag. Zij verwijzen daarbij naar internationale en nationale bronnen en doen aanbevelingen hoe het begrip ‘beschikbaar stellen voor implementatie’ zou moeten worden uitgelegd. - Rubriek Parlementair
Binnenkort in het Weekblad
Beroep gegrond: terugwijzing en kostenvergoeding
Als de rechtbank een beroep gegrond verklaart, dan kan zij de zaak onder omstandigheden terugwijzen naar de inspecteur om opnieuw een uitspraak op bezwaar te doen. Uit artikel 7:15 Awb volgt dat de rechtbank in dat geval geen kostenvergoeding voor de bezwaarfase kan toekennen. In dit artikel ligt de focus op proceskosten die betrekking hebben op de bezwaarfase. Daarvoor gebruikt mr. R.C.H. Graves voor de zuiverheid de term ‘kostenvergoeding’.
De Vlaamse en de Nederlandse bedrijfsopvolgingsfaciliteit met elkaar vergeleken
In het artikel heeft dr. Y.M. Tigelaar-Klootwijk een rechtsvergelijkend onderzoek gedaan naar de Vlaamse en de Nederlandse bedrijfsopvolgingsregeling bij schenken en overlijden. Ondanks dat beide regelingen erop gericht zijn de continuïteit van ondernemingen te waarborgen blijken er de nodige verschillen te zijn. De vraag is of er lessen getrokken kunnen worden uit de Vlaamse bedrijfsopvolgingsregeling.
Producten: WFR-signaleringen