De staatssecretarissen van Financiën Vijlbrief en Van Huffelen hebben de Tweede Kamer gezamenlijk een uitgebreide brief gestuurd over de aanpak van de problemen binnen de Belastingdienst, Douane en Toeslagen. In de brief maken zij ook melding van een aantal belangrijke zaken omtrent uitvoering, aansturing en inning.

Allereerst beschrijven zij hoe zij de vervolgstappen bij de Belastingdienst, Douane en Toeslagen voor zich zien. Bij het ontvlechten van de onderdelen Belastingdienst, Toeslagen en Douane wordt stapsgewijs en zorgvuldig te werk gegaan. Voor de terreinen waar het voor de kwaliteit van de dienstverlening beter is om samen te werken, zal dat het uitgangspunt blijven. De veranderingen zullen plaatsvinden in nauw overleg met medewerkers, medezeggenschap en de vakbonden.

Crisisorganisatie Toeslagen

Naast de huidige uitvoeringsorganisatie Toeslagen is een aparte crisisorganisatie van start gegaan met ingang van 24 februari 2020. De crisisorganisatie richt zich op het recht doen aan de getroffen ouders. Bij de uitvoering van haar taak laat de crisisorganisatie zich adviseren door een vertegenwoordiging van de ouders en andere betrokkenen.

Benoeming personeelsraadspersonen

Om ervoor te zorgen dat er binnen de gehele organisatie sprake is van een open en veilige cultuur zijn conform de toezegging aan de Kamer met ingang van 1 maart 2020 twee personeelsraadspersonen benoemd die gedurende één jaar aan de slag gaan.

Beleidsopdrachten niet tijdig

Als gevolg van de ICT-problematiek kunnen twee beleidsopdrachten mogelijk niet tijdig gerealiseerd worden. Het gaat om de btw-richtlijnen over elektronische handel die voor 1 januari 2021 geïmplementeerd moeten zijn. De Kamer wordt voor de zomer van 2020 geïnformeerd over denkbare alternatieven. Daarnaast blijkt de afschaffing van de betalingskorting voor de vennootschapsbelasting per 2021 niet haalbaar. Op Prinsjesdag wordt de Kamer geïnformeerd over een alternatieve invulling van deze maatregel.

Belastingtelefoon

Met betrekking tot de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon gedurende de aangifteperiode wordt gemeld dat de capaciteit maximaal is opgeschaald, maar dat door de nieuwe instroom van medewerkers en een toename van de gesprekstijd er langere wachttijden zullen zijn.

Problemen bij inning

Bij de inning speelt problematiek over het ten onrechte niet verlagen van dwangbevel- en aanmaningskosten. In tegenstelling tot eerdere berichtgeving aan de Nationale Ombudsman blijkt de verlaging van de kosten in de praktijk niet altijd plaats te vinden. Maandag 1 maart wordt de Kamer hier nader over geïnformeerd.

Daarnaast is gebleken dat de verjaring van belastingschulden niet tijdig is gestuit. Het kan zijn dat er ten onrechte invorderingsmaatregelen zijn genomen of verrekening heeft plaatsgevonden, terwijl de schuld al was verjaard. De schulden die zijn verjaard worden nu alsnog niet ingevorderd. De Kamer wordt voor de zomer geïnformeerd over de achtergrond, omvang en gevolgen van de problematiek.

Slot

Tot slot wordt een overzicht verstrekt van de planning van alle voorgenomen maatregelen. Verder zijn diverse beantwoordingen op recent gestelde Kamervragen als bijlagen bij de brief gevoegd.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Invordering, Belastingrecht algemeen, Toeslagen en zorgverzekeringswet

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 2 maart

Focus: Focus

Carrousel: Carrousel

1

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen