Het College van Beroep voor het bedrijfsleven oordeelt dat er voldoende bewijs is voor de conclusie van de AFM dat de in de reclame-uitingen getoonde informatie misleidend en niet duidelijk was. De boete wordt wel gematigd in verband met schending van het nemo-tenetur beginsel.
BinckBank nv voert in de periode van 8 september 2012 tot 26 augustus 2014 diverse reclamecampagnes uit voor Alex Vermogensbeheer. Volgens de AFM zijn deze reclame-uitingen misleidend en onduidelijk. De AFM legt daarom een boete van € 750.000 op aan BinckBank. BinckBank is het daar niet mee eens en voert in hoger beroep veertien gronden aan.
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven oordeelt dat er voldoende bewijs is voor de conclusie van de AFM dat de in de reclame-uitingen getoonde informatie misleidend en niet duidelijk was. Het CBB overweegt daarbij onder andere dat de in de reclame-uitingen getoonde informatie niet duidelijk was, omdat er niet uit bleek dat het getoonde rendementpercentage slechts zag op één voorbeeldportefeuille met eigen specifieke kenmerken die kunnen afwijken van die van een cliëntportefeuille. Verder stelt het CBB vast dat het nemo-tenetur beginsel is geschonden. Volgens het CBB moet het gebruik van het wilsafhankelijk materiaal, dat in de toezichtfase van BinckBank op grond van de inlichtingenvorderingen is vergaard, als bewijs worden uitgesloten. Dit materiaal is namelijk onder druk van de wettelijke medewerkingsplicht vergaard. Het CBB verlaagt de aan BinckBank opgelegde boete uiteindelijk met 25% in verband met deze schending.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Bronbelasting
Instantie: College van Beroep voor het bedrijfsleven
Editie: 24 juni