Naar aanleiding van Kamervragen van de leden Omtzigt (CDA) en Lodders (VVD) over het Carbontax model dat is gebruikt om de verkoop van elektrische auto’s te voorspellen in 2018 en dat er meer dan 100% naast zat, heeft de Staatssecretaris van Financiën een reactie gestuurd naar de Tweede Kamer.

Het Carbontax model heeft in 2015 in Autobrief II een prognose afgegeven voor de verkoop van 11.000 elektrische auto’s in 2018. Uiteindelijk zijn er in 2018 25.068 elektrische auto’s verkocht. Door de afschaffing van de milieukorting voor plug-in-hybride auto’s in 2017 heeft er een snellere verschuiving plaatsgevonden naar de elektrische auto. Voor 2019 wordt een verkoop van 28.000 elektrische auto’s verwacht. Op basis van de Autobrief II van 2015 bedroeg dit aantal naar verwachting 16.000 auto’s.

De marktontwikkelingen en prijsstrategieën van fabrikanten van elektrische auto’s zijn lastig te voorspellen en volgen een grillig ontwikkelingspatroon. Hierdoor ontstaat voor wat betreft de voorspelling van het aantal elektrische auto’s een risico op relatief grote foutmarges. Zoals de staatssecretaris ook in zijn brief van 28 januari 2019 (V-N 2019/8.3) heeft toegelicht is het Carbontax-model in 2018 geactualiseerd, getoetst en gevalideerd. Het model is niet openbaar en kan niet aan de Kamer worden verstrekt. Het model gaat niet uit van een constante prijselasticiteit.

De staatssecretaris is niet bereid om het Carbontax-model opnieuw op te bouwen en te kalibreren. Het model wordt voor elke grote beleidsstudie geactualiseerd aan de hand van de meest recente inzichten. De raming van de fiscale stimulering van elektrische auto’s wordt jaarlijks geactualiseerd in de Miljoenennota.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 8 februari

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen