Om het lage-inkomensvoordeel (hierna: LIV) tijdig af te schaffen is spoedige behandeling door de Tweede en Eerste Kamer van het wetsvoorstel dat dit regelt gewenst. Uitstel van deze wet leidt namelijk tot een dekkingsprobleem in de jaren 2026 en 2027 van € 450 miljoen.

Om het lage-inkomensvoordeel (hierna: LIV) tijdig af te schaffen is spoedige behandeling door de Tweede en Eerste Kamer van het wetsvoorstel dat dit regelt gewenst. Uitstel van deze wet leidt namelijk tot een dekkingsproblemen in de jaren 2026 en 2027 van € 450 miljoen. 

Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Van Gennip stuurt de nota naar aanleiding van het verslag met betrekking tot de wijzigingswet Wet tegemoetkomingen loondomein naar de Tweede Kamer. Snelle behandeling van het wetsvoorstel is gewenst. Dit blijkt uit de beleidsnota die de nota begeleidt. 

Het wetsvoorstel bestaat uit drie onderdelen:

  • het afschaffen van het LIV per 1 januari 2025;
  • Verruiming van de voorwaarden van het loonkostenvoordeel herplaatsen arbeidsgehandicapten werknemer (hierna: LKV arbeidsgehandicapte);
  • Stapsgewijze afschaffing van het Loonkostenvoordeel (hierna: LKV) per 1 januari 2026 voor dienstverbanden die na 31 december 2023 zijn begonnen.

In de nota wordt nadere uitleg gegeven over de compensatie voor sociaal ontwikkelbedrijven. Zij ontvangen gedeeltelijke compensatie voor het afschaffen van het LIV via een verhoging van het gemeentefonds per Wsw- en beschutte werkplek. Ook zegt de bewindspersoon toe dat de gevolgen van het afschaffen van de LIV en LKV voor oudere werknemers wordt gemonitord door een onafhankelijke onderzoeksbureau.

Wetsartikelen:

Wet tegemoetkomingen loondomein 2.16

Wet tegemoetkomingen loondomein 2.15

Wet tegemoetkomingen loondomein 2.14

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Rubriek: Sociale zekerheid ziektekosten, Loonbelasting

Regelgevende instantie: Staten-Generaal

Editie: 8 maart

Informatiesoort: VN Vandaag

161

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen