X bv doet in het kader van de registratie van een gebruikte personenauto, Suzuki type Swift 1.6 Sport, BPM-aangifte ten bedrage van € 2.007. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de auto energielabel D heeft. De inspecteur stelt dat de auto onder een ander energielabel valt en gaat over tot naheffing van (uiteindelijk) € 177. Rechtbank Den Haag vernietigt de aanslag en stelt de verschuldigde BPM vast op € 1.872. De inspecteur gaat in hoger beroep. Niet in geschil is dat de auto een CO2-uitstoot heeft van 171 gr/km en dat een (lager) afschrijvingspercentage van 58,664 heeft te gelden. In geschil is of voor de hoogte van de BPM de vermelding van energie-efficiëntieklasse E in het kentekenregister beslissend is. Hof Den Haag oordeelt dat niet voorbij kan worden gegaan aan het gegeven dat de auto feitelijk onder de energie-efficiëntieklasse D valt. De onderhavige tariefdifferentiatie heeft namelijk tot doel de hoogte van de BPM mede te laten afhangen van de mate van brandstofverbruik van de auto. De vermelding van energie-efficiëntieklasse E in het kentekenregister is dus niet beslissend. De inspecteur stelt vergeefs dat de Dienst Wegverkeer het energielabel vaststelt en dat als X bv het daarmee niet eens is, daartegen een bezwaarschrift bij de Dienst Wegverkeer moet indienen. Het beroep van de inspecteur is ongegrond.
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 1
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Hof Den Haag
Editie: 15 januari