Het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2021 is bij de Tweede Kamer ingediend. Hieraan ontlenen wij de volgende maatregelen. De datum van inwerkingtreding is 1 januari 2021, tenzij anders aangegeven.

Inkomstenbelasting

Berekeningswijze kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
Met de voorgestelde wetswijziging wordt de berekeningswijze van de KIA voor belastingplichtigen met meerdere ondernemingen en belastingplichtigen die deel uitmaken van een samenwerkingsverband geregeld. Voor een deel betreft dit een verduidelijking van de wettekst en voor een deel een wijziging van het uit de arresten van de Hoge Raad van 24 mei 2019 (V-N 2019/26.3) en van 1 mei 2020 (V-N 2020/22.5) voortvloeiende recht.

In de voorgestelde aanpassing van de KIA is expliciet opgenomen dat voor het bepalen van de hoogte van de KIA per onderneming ook wordt uitgegaan van het investeringsbedrag per onderneming van de belastingplichtige en niet van het totaal aan investeringen voor alle ondernemingen van die belastingplichtige tezamen.

Het aan de belastingplichtige toe te rekenen investeringsbedrag bestaat uit de investeringen in zijn buitenvennootschappelijke ondernemingsvermogen vermeerderd met de aan hem toe te rekenen investeringen voor het samenwerkingsverband. Deze investeringen worden in beginsel bepaald aan de hand van het totaal door het samenwerkingsverband geïnvesteerde bedrag naar rato van zijn gerechtigdheid tot de (over)winst van het samenwerkingsverband.

Loonbelasting

  • Overgangsrecht levensloopregeling
    Per 1 januari 2012 is de fiscale levensloopregeling in beginsel komen te vervallen. Er geldt overgangsrecht voor werknemers die op 31 december 2011 een levensloopaanspraak hadden, waarvan de waarde in het economische verkeer op die datum € 3.000 of meer bedroeg. Dit overgangsrecht eindigt met ingang van 1 januari 2022.
    Voorgesteld wordt om dat overgangsrecht op enkele punten te wijzigen. Ten eerste om de relevante datum circa twee maanden naar voren te halen door deze op 1 november 2021 te stellen. Daarnaast wordt voorgesteld te regelen dat in dit kader de instelling die de regeling uitvoert, optreedt als inhoudingsplichtige. Ten slotte wordt voorgesteld te regelen dat de standaardloonheffingskorting niet wordt toegepast en dat geen inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet is verschuldigd. Eveneens is voorgesteld dat na 31 oktober 2021 geen fiscale faciliteiten meer gelden voor (nieuwe) inleg in een levensloopregeling.
  • Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen
    Afdrachtvermindering S&O met betrekking tot publieke kennisinstellingen. Publieke kennisinstellingen komen niet in aanmerking voor de S&O-afdrachtvermindering als zij werkzaamheden verrichten met het karakter van speur- & ontwikkelingswerk. Om onduidelijkheid weg te nemen wordt voorgesteld de woorden ‘zonder winstoogmerk’, zoals nu vermeld in de definitie van het begrip ‘publieke kennisinstelling’ in de WVA, te laten vervallen.

Vennootschapsbelasting

Samenloop ATAD2 en earningsstrippingmaatregel
Tijdens de parlementaire behandeling van de Wet implementatie tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (ATAD2) is toegezegd om mogelijke onduidelijkheid over de uitwerking van de samenloop tussen de aftrekbeperking als gevolg van hybridemismatches en de earningsstrippingmaatregel weg te nemen met een wettelijke maatregel. Met de voorgestelde wetswijziging wordt hieraan invulling gegeven. Ook de samenloop met de minimumkapitaalregeling voor banken en verzekeraars wordt geregeld.

Voorgesteld wordt dat vergoedingen of betalingen die in een jaar door toepassing van de hybridemismatchmaatregelen in beginsel van aftrek worden uitgesloten of tot de winst worden gerekend, naar evenredigheid in mindering komen op het bedrag aan dubbel in aanmerking genomen inkomen. Door de voorgestelde wetswijziging worden, kort gezegd, in een eerder jaar in aftrek beperkte rentelasten of tot de winst gerekende rentebaten, die op grond van deze uitzondering in een later jaar alsnog als dubbel in aanmerking genomen inkomen in aftrek komen, onder het toepassingsbereik van de earningsstrippingmaatregel en de minimumkapitaalregel in dat latere jaar gebracht.

Natuurschoonwet

  • Overgangsrecht bij niet voldoen aan de instandhoudingseis
    Na evaluatie van de NSW 1928 wordt het Rangschikkingsbesluit NSW 1928 per 1 januari 2021 aangepast. In dit wetsvoorstel is overgangsrecht opgenomen voor situaties waarin niet aan de zogenoemde instandhoudingseis van de NSW 1928 wordt voldaan doordat onroerende zaken door de wijziging van het Rangschikkingsbesluit NSW 1928 per 2021 op enig moment niet meer voldoen aan de voorwaarden om als landgoed te worden aangemerkt; door het verstrijken van de overgangstermijn in genoemd besluit of doordat de onroerende zaak, anders dan door vererving of ten gevolge van een verdeling van een gemeenschap of van een nalatenschap, een andere eigenaar krijgt. Voor deze onroerende zaken blijven nog maximaal 10 jaar de huidige voorwaarden gelden.
    De zogenoemde bezitseis blijft wel van toepassing.
  • Buitenlandse landgoederen
    Tot slot wordt voorgesteld om een in het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2016 opgenomen maatregel die op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip in werking zou treden, in werking te laten treden met ingang van 1 januari 2021. Genoemde maatregel houdt in dat een onroerende zaak onder voorwaarden ook als landgoed kan worden aangemerkt wanneer die onroerende zaak buiten Nederland is gelegen en deze zaak een element vormt van het Nederlands cultureel erfgoed.

Invordering

Elektronisch derdenbeslag
Een van de onderdelen van het programma “Verbetering van het burgerlijk procesrecht” is de herziening van het beslag- en executierecht. Derdenbeslag kan uitsluitend elektronisch worden gelegd. De wet waarin bedoeld onderdeel is uitgewerkt, treedt per 1 januari 2021 in werking. Voor de Belastingdienst is deze inwerkingtredingsdatum onuitvoerbaar. De beoogde uitzondering voor de Belastingdienst is abusievelijk niet verwerkt in de inwerkingtredingsbepaling van de wet.

Voorgesteld wordt met ingang van 1 januari 2021 in de Invorderingswet 1990 te regelen dat de verplichting van een elektronisch derdenbeslag vooralsnog niet geldt voor de tenuitvoerlegging van een executoriale titel door de Belastingdienst.

--------------

Wetsvoorstel

Memorie van toelichting

Nader rapport

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Dossiers: Prinsjesdag 2020

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 16 september

Uitsluiting Nieuwsbrief: Uitsluiting Nieuwsbrief

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen