De Minister van Economische Zaken en Klimaat heeft op 15 september 2020 het wetsvoorstel Wijziging Wet opslag duurzame energie- en klimaattransitie in verband met de vaststelling van tarieven voor de jaren 2021 en 2022 bij de Tweede Kamer ingediend.

Omdat de kostprijs van technieken die CO2-uitstoot reduceren vooralsnog vaak hoger is dan alternatieven die tot CO2-uitstoot leiden, is stimulering hiervan in een overgangsfase noodzakelijk. In 2011 is de subsidieregeling Stimulering Duurzame Energieproductie (hierna: SDE+) in het leven geroepen. Vanaf het najaar 2020 wordt de SDE+ uitgebreid tot de module Stimulering duurzame energieproductie en klimaattransitie (SDE++) die als doel heeft naast hernieuwbare energieopties ook andere broeikasreducerende technieken op kosteneffectieve wijze te stimuleren.

Net als bij de SDE+ worden de samenhangende kasuitgaven van de SDE++ gefinancierd uit een heffing op het verbruik van elektriciteit en aardgas: de opslag voor duurzame energie- en klimaattransitie (hierna: ODE). De ODE is een opslag op de energiebelasting en volgt daarom de tariefstructuur van de energiebelasting.

In dit wetsvoorstel worden de tarieven voor de ODE voor 2021 en 2022 verhoogd. Het kabinet kan voorstellen de tarieven voor het jaar 2022 alsnog te wijzigen. Door de voorgestelde tariefstelling draagt de sector industrie in 2021 ongeveer 390 miljoen euro en in 2022 ongeveer 395 miljoen euro bij aan de opbrengst van de ODE.

Het kabinet stelt de komende twee jaar aanvullende middelen beschikbaar om bedrijven in een aantal sectoren, waaronder de papierindustrie, de voedselverwerkende industrie, de chemie en de glastuinbouw, tegemoet te komen in de energiekosten. De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Minister van Economische Zaken en Klimaat zullen de komende periode, in overleg met de betreffende sectoren, de benodigde regelingen hiervoor uitwerken.

De minister stelt dat het wetsvoorstel per 1 januari 2021 in werking moet treden. De inwerkingtreding kan geen uitstel lijden omdat dit zou leiden tot het aanmerkelijke publieke nadeel van – uiteindelijk – het ontbreken van voldoende dekking van de kasuitgaven die voortkomen uit de SDE++.

-------------

Wetsvoorstel

Memorie van toelichting

Nader rapport

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Milieuheffingen

Dossiers: Prinsjesdag 2020

Editie: 16 september

Uitsluiting Nieuwsbrief: Uitsluiting Nieuwsbrief

4

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen