De Tweede Kamer nam op 1 april 2020 het wetsvoorstel Wet vliegbelasting aan. Daarbij werden ook een amendement en drie moties aangenomen.
Door het amendement vindt binnen twee jaar een evaluatie plaats van de effecten van de vliegbelasting voor het vrachtvervoer per vliegtuig. Binnen vijf jaar vindt een algehele evaluatie plaats (amendement 9).
Met de aangenomen moties wordt de regering verzocht:
- om in een eventuele implementatiewet voor een Europese vliegbelasting een bepaling op te nemen die de huidige nationale heffing gelijktijdig intrekt (motie 23);
- de effecten van de vliegtaks op regionale vliegvelden zoals Maastricht Aachen Airport te monitoren en indien noodzakelijk maatregelen te nemen (motie 24);
- te onderzoeken hoe het gebruik van internationaal treinverkeer gestimuleerd kan worden, bijvoorbeeld door de btw op treintickets te verlagen, en de Kamer hierover voor het Belastingplan 2021 te informeren (motie 26).
[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Milieuheffingen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 3 april