Belastingplichtigen die hun bezwaar intrekken na een telefoongesprek met een Belastingdienstmedewerker krijgen daar geen wettelijk vereiste bevestiging van. Formeel staat het bezwaar dan nog open. Dat blijkt uit een reportage van NPO Radio 1. Tweede-Kamerlid Pieter Omtzigt heeft inmiddels vragen gesteld over deze praktijk.

Volgens een interne werkinstructie van de Belastingdienst, die de rubriek Reporter Radio van NPO Radio 1 via een WOB-verzoek boven water kreeg, bellen medewerkers van de Belastingdienst mensen op die bezwaar maken tegen een aanslag inkomstenbelasting of toeslagenbeschikking. Het doel van het gesprek lijkt volgens de reportage te zijn dat mensen hun bezwaar intrekken (terugluisteren: http://www.nporadio1.nl/reporter-radio/onderwerpen/378752-belastingdienst-handelt-in-strijd-met-de-wet). Als belastingplichtigen hun bezwaar in het gesprek intrekken, wordt dit door de Belastingdienst genoteerd voor interne doeleinden. De belastingplichtigen zelf krijgen standaard géén brief.

Artikel 6.21 Awb en de jurisprudentie schrijven voor dat een bezwaar alleen schriftelijk ingetrokken kan worden of mondeling tijdens een hoorzitting. Omtzigt vraagt zich af of de telefoongesprekken van de Belastingdienst voldoen aan de formele vereisten van het begrip 'hoorzitting'.
 

 

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Bronbelasting

7

Gerelateerde artikelen