De Belastingdienst zou een voorbeeld moeten nemen aan het UWV, waar een onafhankelijke cliëntenraad gewenst en ongewenst kan adviseren over de uitvoering en dienstverlening. De raad overlegt structureel met de minister van sociale zaken of de top van UWV. "Het wordt net als bij het UWV tijd voor échte inspraak bij de fiscus". Dat schrijft Hennie Zoontjes van het onafhankelijk cliëntenplatform van de gemeente Utrecht in Trouw.

Zoontjes is niet te spreken over de reactie van het kabinet op de toeslagenaffaire. "Het  toont aan dat de Belastingdienst nog steeds niet van plan is echt naar de burger te gaan luisteren. Het kabinet wil dat beleidsmakers en bestuurders vaker gaan praten met de mensen om wie het gaat. Gezien de drama’s achter de voordeur van de slachtoffers is dit veel te vrijblijvend. Zo blijft ongekend onrecht, zoals de parlementaire onderzoekscommissie haar rapport over deze zaak noemde, ook ongekend."

Maar de overheid heeft volgens Zoontjes de goede voorbeelden voor het oprapen. Bij UWV is bijvoorbeeld geen sprake van vrijblijvendheid van signalen. Daar is de invloed van cliënten wettelijk geregeld, stelt hij vast. Ook elke gemeente, ziekenhuis of verpleeghuis heeft een wettelijk geregelde cliëntenraad. De Belastingdienst echter niet.

De dienst is verantwoordelijk voor de uitkering op het vlak van zorg, huur of kinderopvang voor vijf miljoen huishoudens. "Geef de burger invloed op de uitvoering van de Belastingdienst, anders is er niets geleerd van de toeslagenaffaire", eindigt Zoontjes zijn pleidooi.

Bron: Trouw

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen, Toeslagen en zorgverzekeringswet

0

Gerelateerde artikelen