Het Europese parlement heeft ingestemd met de hervorming van het Europese emissiehandelssysteem ETS voor grote, energieverslindende bedrijven. Het parlement keurde ook de invoering goed van een CO2-heffing op producten die de EU importeert. De maatregelen zijn onderdeel van het zogeheten Fit for 55-pakket van Eurocommissaris Frans Timmermans.
De hervorming van het emissiehandelssysteem houdt in dat de bedrijven moeten betalen voor hun CO2-emissies en dat dat steeds duurder wordt gemaakt. Zij moeten in 2040 al 62 procent minder broeikassen uitstoten dan in 2005, terwijl het doel eerder nog 43 procent was. Het ETS wordt ook uitgebreid naar het wegverkeer, de scheep- en luchtvaart en gebouwen.
Met de reeks goedgekeurde wetten uit het Fit for 55-pakket worden de EU-landen verplicht hun netto-uitstoot in 2030 met 55 procent terug te hebben gedrongen ten opzichte van 1990.
Timmermans noemt de uitkomst van de stemming "cruciaal voor het klimaat en de Europese Green Deal". "We zijn nu heel dicht bij de afronding van het Fit for 55-pakket waarmee we de Europese Unie op weg zetten naar een groenere toekomst", zegt hij in een reactie. "De Europese Unie wordt daarmee het eerste grote economische blok waar de uitvoering van het klimaatbeleid gelijk staat aan het afgesproken ambitieniveau."
Volgens Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) "staan de klimaatdoelen voor 2030 overeind en we scherpen ze zelfs aan". De maatregelen zullen volgens hem leiden tot 57 procent minder CO2-uitstoot. "Nog steeds onvoldoende om beneden de 1,5 graad temperatuurverhoging die in Parijs is afgesproken te blijven, maar niettemin fors meer klimaatambitie. De industrie zal echt moeten aanpoten om deze klimaatdoelen te halen."
CDA-collega Esther de Lange zegt dat de EU "een belangrijke stip op de horizon" zet. Maar ze waarschuwt ook dat de EU zich momenteel in woelig water bevindt, "met de opkomst van China en oorlog in Oekraïne". "De grote uitdaging blijft of we als EU flexibel genoeg zijn om ons daaraan aan te passen." Volgens haar kan het beleid alleen slagen als het voor banen zorgt in Europa. "We moeten ook vergunningsprocedures versnellen voor hernieuwbare-energieprojecten en investeren in grensoverschrijdende pijpleidingen en stroomkabels."
Het EU-parlement keurde ook het opzetten van een subsidiepot goed, het Sociaal Klimaatfonds, om de pijn van de groene transitie voor de meest kwetsbare burgers en kleine bedrijven te verlichten.
'Regels ongelooflijk ingewikkeld'
Hans Grünfeld, voorzitter van VEMW, belangenbehartiger van de zakelijke energie- en watergebruikers, vindt de nieuwe maatregelen "ongelofelijk ingewikkeld" en daardoor niet effectief. Bovendien zullen hierdoor Europese bedrijven een concurrentienadeel ondervinden ten opzichte van ondernemingen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en China.
Grünfeld ziet onder andere problemen met de invoering van een zogeheten grensheffing, een CO2-heffing op producten die de EU importeert. Het gaat om producten als staal, aluminium, kunstmest en cement. "Zo'n heffing is op zich een goed idee, alleen de uitvoering is heel erg ingewikkeld. De EU moet gaan bepalen als er een ton staal uit China komt, wat de CO2-uitstoot is geweest bij de productie ervan. Dan moet je afgaan op gegevens die Chinezen aanleveren. Hoe controleer je of die gegevens juist zijn?", vraagt de VEMW-voorzitter zich af.
Een ander probleem is volgens Grünfeld dat het nieuwe emissiesysteem geen oplossing heeft voor Europese producenten die bijvoorbeeld naar de VS of China willen exporteren. "Die betalen dus in Europa fors voor de uitstoot van CO2 en moeten op de Amerikaanse markt concurreren met bedrijven die dit niet hoeven. Bedrijven in Europa die mogelijk CO2-efficiënter produceren worden hierdoor dus benadeeld", stelt de voorzitter.
"Er wordt nu zo'n haast gemaakt met de invoering van een grensheffing dat er te weinig ruimte is om goede oplossingen te vinden voor de problemen die spelen", besluit Grünfeld.
Bron: ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Europees belastingrecht, Milieuheffingen