Belastingdienst Toeslagen gaat ouders die het kinderopvangdossier hebben opgevraagd bellen om te vragen welke informatie zij exact wensen te ontvangen. Dat heeft het Ministerie van Financiën bekend gemaakt.
Met de nieuwe aanpak hoopt Toeslagen ouders beter en sneller te kunnen helpen. De afgelopen tijd is namelijk gebleken dat het samenstellen van het complete dossier ouders onvoldoende antwoord geeft op hun vragen, terwijl het samenstellen van het complete dossier enorm tijdrovend is. Door eerst de vragen van ouders helder te krijgen, verwacht Toeslagen ouders beter en sneller van dienst te zijn.
Bij de nieuwe aanpak gaan medewerkers van Toeslagen alle ouders die het kinderopvangdossier hebben opgevraagd bellen en vragen welke specifieke vragen ze hebben. Deze vragen worden dan zo snel mogelijk uitgezocht. Vervolgens wordt er een afspraak met de ouders gepland om de antwoorden te bespreken. Als ouders alsnog hun volledige dossier willen ontvangen dan kan dat, maar dat kost wel meer tijd. Ouders die hun dossier hebben opgevraagd worden op volgorde van de datum van aanvraag geholpen.
De Nationale Ombudsman is gevraagd om mee te kijken bij deze nieuwe werkwijze. De nieuwe werkwijze wordt de komende maand eerst getest met een kleine groep ouders. Hierna volgt een evaluatie.
Bron: Ministerie van Financiën
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet