Op verzoek van staatssecretaris Van Huffelen van Financiën en de Tweede Kamer gaat de Nationale Ombudsman toezien op de afhandeling van klachten bij de compensatieregeling voor gedupeerde ouders door de toeslagaffaire.

De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, kijkt onder andere naar de laagdrempeligheid voor het indienen van klachten en de voortvarendheid waarmee de klachten worden afgehandeld. Van Zutphen denkt dat het nog jaren duurt voordat alle compensaties zijn afgewikkeld. Tot die tijd rapporteert hij periodiek aan de staatssecretaris en de Eerste en Tweede Kamer.

In december 2020 komt Van Zutphen met een eerste rapport. "In de monitor kijk ik in hoeverre de Belastingdienst in de uitvoering van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag behoorlijk omgaat met klachten van burgers. Bij het beantwoorden van deze vraag zal ik de Belastingdienst zo nodig aanbevelingen doen."

Van Zutphen riep het kabinet eerder al op gedupeerde ouders ruimhartiger te compenseren. Voor door de toeslagaffaire gedupeerde ouders is er een compensatieregeling. De compensatie bestaat uit verschillende elementen, waaronder compensatie van de correctiebesluiten en compensatie van de (im)materiële schade. Ook kan een ouder in aanmerking komen voor compensatie van de werkelijke schade.

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet

1

Gerelateerde artikelen