De belangrijkste factoren waarop een mkb-ondernemer zijn adviseur selecteert, zijn ‘digitalisering' en ‘dienstenaanbod'. De mkb-ondernemer verwacht voor wat betreft de laatste factor met name regionale, branchespecifieke en ondernemingspecifieke kennis en adviezen. Andere opvallende conclusie uit het onderzoek naar klantbehoeften, is het relatief grote verschil in ondernemersbehoefte per regio. Dat meldt SRA in een persbericht.

Tijdens de SRA Kleine Kantorendag van 6 februari jl. zijn de eerste vervolganalyses gepresenteerd van het unieke en grootschalige promotieonderzoek onder mkb-ondernemers. Promovendus Niels van de Ven, docent marketing en strategie aan de faculteit rechtsgeleerdheid van Universiteit Leiden, concludeerde in december 2012 al dat 81,4% van ondernemend Nederland behoefte heeft aan strategisch advies voor de langere termijn en dat zijn accountant verder kijkt dan de jaarrekening.

Digitalisering

De mate waarin het accountantskantoor gedigitaliseerd is, is een van de belangrijkste factoren waarop een mkb-ondernemer zijn adviseur selecteert. Opvallend is dat de jonge ondernemer (tot 40 jaar) digitalisering en het gebruik van social media als minder belangrijk ervaart dan zijn oudere evenknie (40 jaar en ouder). Van de Ven verklaart dit verschil door het feit dat de jongere ondernemer digitalisering en social media als een gegeven beschouwt, terwijl de oudere ondernemer deze zaken als ‘nieuw' ziet maar wel degelijk het belang ervan onderkent.

Specifieke kennis

De andere belangrijke factor waarop de mkb-ondernemer zijn adviseur kiest, is de aanwezigheid van specifieke kennis en ervaring over regio, branche en onderneming. De agrarische sector (91%), horeca (89,3%) en bouw (81%) scoren hierbij het hoogst, de industriële sector (69%) het minst. Inzoomend op de vraag naar specifiek advies in de verschillende branches, heeft de agrarische sector met name behoefte aan advies over bedrijfsopvolging (waardering, verkoop, herstructurering), de bouwsector juist aan adviezen over pensioenvormen. De ondernemers in de detail/groothandel wensen advies over persoonlijke financiële planning, terwijl de horecabranche behoefte heeft aan advies over financieringsaanvragen, financiële planning van de organisatie en over aansprakelijkheid. De branches horeca en industrie hebben behoefte aan het uitbesteden van de loonadministratie, en wensen vooral advies over loongerelateerde onderwerpen zoals de werkkostenregeling.

Regioverschillen

Uit het onderzoek kwamen ook duidelijke regionale behoefteverschillen naar voren: zo heeft regio Noord beduidend meer behoefte aan advies (en opstellen/indienen) van financieringsaanvragen. In regio Zuid is juist relatief meer behoefte aan het maken van financiële en liquiditeitsprognoses- en scenario's. Respondenten uit de regio Randstad geven aan behoefte te hebben aan advies over persoonlijke financiële planning. Deze mkb-ondernemers hebben daarentegen weinig behoefte aan adviezen over samenwerking, uitbreiding, fusie of overname. Adviseren over marktgericht ondernemen scoort in regio Noord hoog.

Klantgericht ondernemen

Tijdens de SRA Kleine Kantorendag stond het thema ‘Naar een concurrerende en klantgerichte kantoororganisatie' centraal. Naast de uitkomsten van het promotieonderzoek vanuit Universiteit Leiden en SRA, stonden alternatieve financieringsvormen, de vertaling van branche-informatie naar specifieke klantsituaties (Branche in Zicht) en klantgericht ondernemen op de agenda.

Het wetenschappelijk onderzoek naar klantbehoeften past binnen de kernactiviteiten van SRA om naast de ondernemer in het mkb te staan. In het voorjaar van 2013 wordt het definitieve rapport met alle analyses verwacht. Met de uitkomsten van dit promotieonderzoek kunnen SRA-kantoren hun marktstrategie beter bepalen.

Bron: SRA

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Kantoren

0

Gerelateerde artikelen