ING heeft een pijnlijke nederlaag geleden bij de rechter omdat de bank niet voortvarend genoeg optrad tegen een frauderende klant. De klant boekte maandenlang tienduizenden euro's over van zijn werkgever, webwinkel Tom, naar zijn ING-rekening. ING moet 32.000 euro van de geleden schade vergoeden, ook al is webwinkel Tom geen klant van de bank, oordeelde Rechtbank Amsterdam in een recent vonnis.
De uitspraak opent de deur voor meer schadeclaims tegen banken die niet tijdig zijn opgetreden tegen fraude, zeggen advocaten in het FD. Hof Amsterdam velde een jaar eerder een vergelijkbaar oordeel in een zaak die schoenenwinkel Footlocker had aangespannen tegen ING.
"Na twee succesvolle claims, ligt het voor de hand dat er meer zullen volgen", zegt advocaat en claimspecialist Jurjen Lemstra, die niet bij deze zaken betrokken is. "Zeker nu er steeds meer aandacht is voor de verantwoordelijkheid die banken hebben om financieel-economische criminaliteit te bestrijden."
Bron: Financieele Dagblad
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Strafrecht