Het duurzame groeimodel is een van de succesfactoren voor familiebedrijven. Dat stelt Jan Peter Balkenende op de Familiebedrijvendag tijdens de Week van de Ondernemer.

 

Familiebedrijven zijn uniek in hun cultuur, kracht en dynamiek en essentieel voor de economie, werkgelegenheid en innovatie. Ook al is ieder familiebedrijf uniek, toch is er veel dat succesvolle familiebedrijven gemeen hebben. De kennis en inzichten in deze succesfactoren, zoals kapitaalmanagement, talentmanagement en -behoud en voorbereiding op de volgende generatie, hebben wij verankerd in een model wat wij noemen het "groei-DNA van familiebedrijven". Dit model helpt familiebedrijven om generaties lang succesvol te zijn. Tijdens de Familiebedrijvendag zijn een aantal van deze succesfactoren behandeld waaronder het thema maatschappelijk verantwoord ondernemen. Jan Peter Balkenende beargumenteerde dat corporate responsibility geen PR-instrument is, maar de sleutel voor een sterke marktpositie.

Onderzoek 'Strategie en kansen in het familiebedrijf'

Duurzaamheid is een actueel thema binnen familiebedrijven. Bijna 90% besteedt hier aandacht aan in het bedrijf. Dit blijkt uit het onderzoek 'Strategie en kansen in het familiebedrijf' van het ING Economisch Bureau, in samenwerking met MKB Nederland, FBNed en Ernst & Young.
 
Uit het onderzoek blijkt ook dat familiebedrijven de economische tegenwind relatief goed doorstaan. Meer dan de helft wist de afgelopen vijf jaar winst te maken. Hun belangrijkste doel is continuïteit van het bedrijf. Om dit te realiseren verkiest een overgrote meerderheid van de familiebedrijven, ook in tijden van economische tegenwind, nog altijd klantloyaliteit boven winstmaximalisatie.
 

Bron: Ernst & Young

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Kantoren

2

Gerelateerde artikelen